We nodigen mensen uit om hun werk te presenteren door middel van de volgende formats:
Paper
Een paper presentatie is ideaal voor presentaties van voltooide SoTL projecten, maar kunnen ook onderwerpen bevatten over of gerelateerd aan SoTL zelf. Het doel van paperpresentaties is om presentatoren de kans te geven om kennis te delen en een kritische dialoog met conferentiedeelnemers te faciliteren. Elke presentatie duurt maximaal 20 minuten, gevolgd door 10 minuten discussie met het publiek. Drie presentaties zullen door de programmacommissie worden toegewezen aan een sessie rond een gedeeld thema.
PechaKucha
Nieuw op EuroSoTL is de PechaKucha 20x20 presentatie: 20 dia's die elk precies 20 seconden worden gepresenteerd. PechaKucha presentaties duren dus precies 6 minuten en 40 seconden, gevolgd door 10 minuten discussie met het publiek. PechaKucha is ideaal voor een snelle en levendige presentatie van je werk, waarbij de nadruk ligt op belangrijke ideeën en de interesse van je publiek wordt gewekt. Vier PechaKucha presentaties zullen door de programmacommissie worden toegewezen aan een sessie rond een gedeeld thema.
Panel Discussie
Paneldiscussies zijn vooral geschikt voor onderwerpen die baat hebben bij meerdere perspectieven, waaronder disciplinaire, institutionele en nationale perspectieven. Het doel van paneldiscussies is om panelleden en publiek de kans te geven om inzichten uit te wisselen, in discussie te gaan en van elkaars ervaringen te leren. Panels moeten bestaan uit minimaal drie panelleden die met elkaar en met het publiek in interactie treden. Paneldiscussies duren 60 minuten.
Workshop
Workshops bieden de mogelijkheid om een SoTL-vraagstuk of onderzoeksmethode in de praktijk te verkennen. Daarnaast worden workshops die zich richten op student-activerend onderwijs- en leeractiviteiten sterk aangemoedigd, zolang ze de impact van deze activiteiten op het leren toelichten door in hun wetenschappelijke en theoretische achtergrond te duiken. Een workshop rond het gebruik van LEGO in de klas kan bijvoorbeeld de invloed ervan op de motivatie van studenten of ervaringsleren benadrukken. De workshops dienen interactief te zijn en effectieve praktijken in zowel SoTL, onderwijzen en leren, als workshop pedagogie te bevatten. De workshops duren 60 minuten.
Poster
Posters presenteren voorbereidend SoTL-werk, voltooide projecten of beschouwingen over het veld van SoTL in het algemeen. Om een gedetailleerde dialoog en kritische betrokkenheid te stimuleren, zal minstens één auteur de postersessie bijwonen om het werk te presenteren en te bespreken met andere conferentiedeelnemers.
Pre-conferentie workshop
Pre-conferentie workshops bieden uitgebreide mogelijkheden voor een praktische verkenning van een SoTL vraag of onderzoeksmethode. Deze workshops zijn actief en hebben duidelijke resultaten voor (een specifieke groep) deelnemers. De pre-conferentie workshops duren drie uur.