Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Voor de pers

Mouw, dr. Jolien

decoratieve afbeelding
Jolien Mouw

Jolien Mouw is onderwijswetenschapper en doet onderzoek naar onderwijs(leer)technologieën. In haar onderzoek en onderwijs focust Mouw zich op interactief leren, doelgerichte onderwijsinnovatie en onderwijsontwerp met inzet van leertechnologieën. In het bijzonder kijkt ze hoe Augmented & Virtual Reality een rol kunnen spelen in het onderwijzen van (toekomstige) leerkrachten. Verder richt ze zich op het opleiden en professionaliseren van (toekomstige) docenten in het primair en hoger onderwijs.

Met haar onderzoek streeft Mouw ernaar vragen te beantwoorden als ‘hoe kunnen leerkrachten leertechnologie implementeren in hun lessen?’, ‘welke vaardigheden hebben leerkrachten nodig om les te kunnen geven met deze leertechnologieën?’ en ‘wat zijn de voorwaarden voor effectief leren voor leerlingen bij het gebruik van deze technologieën?’ Mouw gelooft dat deze vragen kunnen helpen met de toekomst van onderwijs.

Mouw heeft voor haar project 'De Klas op Orde met Virtual Reality' de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. In dit project kunnen toekomstige meesters en juffen “managementvaardigheden voor de kleuterklas” oefenen zoals het stilkrijgen van de klas, anticiperen op gedrag en leren te reageren. Het project wordt nu toegepast op pabo's op verschillende hogescholen en op de academische opleiding leraar basisonderwijs aan de RUG.

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:12 juli 2024 10:29
View this page in: English