Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024

27 juni 2024
decoratieve afbeelding
Jolien Mouw

Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het Centrum voor Informatie Technologie (CIT) van de RUG, ontvangt een bedrag van €1,2 miljoen.

De Nederlandse Onderwijspremie wordt jaarlijks door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek toegekend aan bijzondere onderwijsinitiatieven. De premie wordt uitgereikt aan onderwijsteams ter waardering van, en als impuls voor, onderwijsvernieuwing en –verbetering.

Oefenen op een VR-klas

Het bewaren van de orde in de kleuterklas vraagt om heel specifieke vaardigheden. Maar hoe ontwikkel je die? Binnen ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ kunnen pabostudenten en studenten van de academische opleiding leraar basisonderwijs (‘academische pabo’) aan de RUG met behulp van virtual reality oefenen in een gesimuleerde omgeving. Met een VR-bril en een VR-klaslokaal gevuld met kleuter-avatars kunnen ze oefenen met constructieve strategieën om ordeverstoringen aan te pakken. Er kunnen verschillende scenario’s worden ingezet, zoals een luide, langsrijdende brandweerwagen of kinderen die onder tafels kruipen. Aan de student de taak om de geleerde theorie in de (virtuele) praktijk te brengen.

Met plezier voor de klas

De VR-omgeving geeft de studenten de kans om met verschillende scenario’s en strategieën te oefenen in een realistische omgeving. ‘Vanaf het moment dat je die bril opzet sta je eigenlijk in de schoenen van de leerkracht. Je staat al meteen voor de groep,’ vertelt een student in een video over het project. ‘Het is vooral heel leuk en een goede manier om veel te oefenen.’  Marjon Fokkens-Bruinsma, Universitair Hoofddocent Hoger Onderwijs, vervolgt: ‘Het allerbelangrijkste van onze onderwijsinnovatie is dat studenten op een veilige manier beter leren omgaan met kleuters. Dat ze complexe strategieën krijgen aangeleerd en daarmee ook met meer plezier voor de klas staan.’

Nauwe samenwerking

De virtuele leeromgeving werd in nauwe samenwerking met Jolien Mouw ontwikkeld door het team Visualisatie van het CIT van de RUG. Op dit moment wordt de tool ingezet bij de academische opleiding leraar basisonderwijs aan de RUG, maar ook de Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Saxion, en Thomas More Hogeschool zijn betrokken bij de toepassing en verdere ontwikkeling van de VR-kleuterklas.

Laatst gewijzigd:03 oktober 2024 11:44
View this page in: English

Meer nieuws

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...