Over ons Actueel Voor de pers

Van den Berg, prof. dr. Caspar

Caspar van den Berg

Caspar van den Berg is hoogleraar Global and Local Governance aan de Campus Fryslân van de RUG. Hij studeerde Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht en haalde in 2008 zijn PhD in Public Administration aan de Universiteit Leiden.

Van den Berg is in zijn onderzoek veel bezig met politiek, bestuur en identiteit op internationaal, nationaal en regionaal niveau. De laatste tijd is hij veel in het nieuws vanwege zijn onderzoek naar de verschillen tussen Nederlandse krimpregio’s en de stedelijke gebieden. Zo ziet hij de boerenprotesten van de afgelopen maanden onder andere als een clash tussen stad en platteland, waarbij de laatste vecht voor de emancipatie van de plattelandscultuur. Soortgelijke spanningen zijn volgens hem ook terug te zien bij de jaarlijks terugkerende zwartepietendiscussie. Hij ziet het wel als ‘de wraak van de vergeten regio’s’, als een poging om ook gehoord en serieus genomen te worden. Daarbij kijkt hij eveneens naar het stemgedrag van inwoners van deze regio’s.

In 2023 werd Van den Berg benoemd tot tijdelijk decaan van RUG/Campus Fryslân. In februari 2024 is hij benoemd tot voorzitter van Universiteiten van Nederland (UNL), waarin de 14 universiteiten van Nederland verenigd zijn. Van den Berg blijft als honorair hoogleraar aan de faculteit in Leeuwarden verbonden.

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:26 februari 2024 14:22