Skip to ContentSkip to Navigation
Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculty of Economics and Business
Centre for Operational Excellence (COPE) Activiteiten Congres 2013

E-commerce & Logistiek

Ronde 1

"The Making of" bol.com afhaalpunten (Robert van Kalsbeek - The Next Practice)

Inhoud: De overname door Ahold van bol.com heeft twee partijen bij elkaar gebracht met uitgebreide kennis en ervaring van retail en etail. Maar hoe integreer je deze beide kanalen? Wat kom je tegen in "the back-office"? Welke ketenpartners zijn er nodig en belangrijker hoe creëer je een omgeving die effectief en efficiënt samenwerkt. Deze thema's gericht op de Supply Chain zijn aan de orde in de presentatie van Robert van Kalsbeek.

Kort CV spreker: Robert is partner bij "the next practice": een bureau gericht op organisatievernieuwing. Robert ziet mensen als de kracht achter succesvolle veranderingen. Denken en doen, inspireren, enthousiasmeren en realiseren, dat is wat hem typeert. Met zijn eigentijdse visie op ketens helpt hij klant- en leveranciersrelaties anders in te richten en operationeel effectief te maken. In diverse eindverantwoordelijke lijnfuncties in de supply chain bij drie grote multinationals (DSM, Akzo Nobel, Heineken) heeft hij het klappen van de zweep leren kennen. Als partner bij "the next practice" heeft hij als adviseur en interim manager diverse opdrachten vervuld binnen handels- en productiebedrijven, in de retail (food & non food) en etail. Momenteel werkt Robert aan een transitieproces als Director Logistic Operations a.i. bij bol.com. Robert is opgeleid als bedrijfskundig ingenieur aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Logistiek voor multi-channeling (Victor Ponsioen - Districon)

Inhoud: De explosieve ontwikkeling van multi-channelling vraagt om de ontwikkeling van innovatieve logistieke netwerken. Districon werkt samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Erasmus Universiteit aan deze innovaties en onderzoekt onder andere welke rol een leverancier kan spelen voor een webwinkelier bij het uitleveren van klantenorders.

Kort CV spreker: Victor Ponsioen is werkzaam als senior consultant bij Districon. Districon is een gespecialiseerd consultancybureau in supply chain management, cargo logistiek and facility management. Eerder werkte hij bij Ahold en als Supply Chain Manager bij McGregor Fashion Group.


Ronde 2

Uitbesteding van logistiek in e-fulfilment (Tom Steffens - Rijksuniversiteit Groningen)

Inhoud: In de huidige e-commerce branche is iedereen nog druk zoekende naar de sleutel tot succes. De een is daar verder in dan de ander. Er zijn spelers die al een duidelijke strategische koers hebben uitgestippeld, terwijl anderen het vooral druk hebben met de hectiek van het heden. Dat geldt ook voor de logistieke organisatie achter de webshop en specifiek bij de beslissing van internet retailers om de logistieke operatie uit te besteden dan wel in-house te organiseren. Vaak wordt die keuze nog overwegend op basis van operationele overwegingen gemaakt, maar wordt er te weinig bij stil gestaan dat deze keuzes ook strategische consequenties hebben. Tom Steffens tracht in zijn onderzoek naar uitbestedingsbeslissingen in e-fulfilment, een eerste stap richting een groter strategisch bewustzijn te zetten.

Kort CV spreker: Sinds oktober 2011 is Tom Steffens binnen het Dinalog project "Cross chain order fulfillment coordination for Internet sales" actief als projectleider en onderzoeks-medewerker. Dit onderzoeksproject wordt gecoördineerd vanuit de Rijksuniversiteit Groningen. Aan dezelfde universiteit heeft Steffens in 2010 zijn masterdiploma bedrijfskunde in Strategy & Innovation behaald. Internetlogistiek biedt de bedrijfskundig onderzoeker een gevarieerd, interessant speelveld; Innovatie, ondernemerschap, strategie en duurzaamheid zijn zaken waar Steffens zijn interesses en expertise volop in kwijt kan.

Betere informatie zorgt voor betere aflevering (René Bruijne - Beurtvaartadres)

Inhoud: Een verkeerd of onvolledig adres, wachttijden, geen losmaterieel, onbekendheid van een geldende milieuzone: allemaal voorbeelden van afleverdiscrepanties die voorkomen kunnen worden. Daarnaast is er een sterke behoefte aan een geldige digitale vrachtbrief en juridisch juiste POD in de logistieke keten. Beurtvaartadres werkt in opdracht van EVO, Transport en Logistiek en Beurtvaartadres aan oplossingen die past binnen het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP), waar informatie door de hele keten op een slimme wijze kan worden aangeleverd en gedeeld.

Kort CV spreker: René Bruijne is sinds 2004 directeur van Beurtvaartadres en in die functie tevens algemeen secretaris van de Stichting Vervoeradres. Beurtvaartadres faciliteert de logistieke keten bij het administratief begeleiden van logistieke transacties. Beurtvaartadres is eigendom van de logistieke ondernemersorganisaties waardoor neutraliteit gewaarborgd is.


Ronde 3

Horizontale samenwerking in wegtransport (Tom Wiersma – Sanders, Fritom en Paul Buijs - Rijksuniversiteit Groningen)

Inhoud: Kleinere en middelgrote logistiek dienstverleners kiezen steeds vaker voor horizontale samenwerking om hun klanten diensten te bieden die zonder samenwerking niet geboden zouden kunnen worden. Samenwerking tussen logistiek dienstverleners die actief zijn in fijnmazige distributie is voornamelijk gericht op een verbreding van de dienstverlening door het aanboren van nieuwe markten, toevoegen van volume en uitbreiden van de geografische dekking. Door middel van ladinguitwisselingen kan bovendien de bezettingsgraad worden verbeterd. In deze presentatie wordt ingegaan op een onderzoeksproject dat tot doel heeft de ladinguitwisseling tussen Veenstra|Fritom en Sanders|Fritom op efficiënte wijze te intensiveren. In een duo presentatie worden zowel de praktische als wetenschappelijke waarde van dit onderzoeksproject belicht.

Kort CV spreker: Tom Wiersma is sinds 2008 operationeel manager bij Sanders|Fritom. Wiersma belicht tijdens deze presentatie de praktische waarde van bovenbeschreven onderzoeksproject.

Kort CV spreker: Drs. Paul Buijs werkt sinds oktober 2010 bij de Rijksuniversiteit Groningen aan zijn promotieonderzoek getiteld "Samenwerking en synchronisatie in de distributielogistiek". De verschillende projecten binnen dit promotieonderzoek worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met meerdere regionale en Europese logistiek dienstverleners.

E-commerce en logistiek bij DHL (Hans Dijkzeul - Selektvracht/DHL)

Inhoud: Pakketbezorgers staan voor de uitdaging om aan de wensen van webwinkels en consumenten te kunnen blijven voldoen. Dit is een flinke uitdaging gezien de groei van de markt. Alleen al in de eerste helft van 2013 zijn er in totaal 46 miljoen online bestellingen geplaatst. Bovendien willen consumenten meer keuze en meer gemak. Hans Dijkzeul licht de strategie van DHL toe.

Kort CV spreker: Hans Dijkzeul, directeur Marketing & Sales, is verantwoordelijk voor de klanten, omzet, binnen- en buitendienst, communicatie en customer service bij Selektvracht. Selektvracht is een business unit van DHL en gespecialiseerd in het bezorgen van pakjes bij particulieren.


Ronde 4

Elevator pitches: Innovatieve concepten voor de Internetlogistiek van de toekomst

Inhoud: In een "elevator pitch" krijgt een ondernemer de kans om binnen zeer beperkte tijd een potentiële klant of investeerder te overdonderen met zijn of haar innovatieve product of dienst. In deze pitch-sessie stappen vier ondernemers "in de lift" met een kritisch publiek en leggen in slechts 5 minuten uit waarom juist hun product dé oplossing voor de Internetlogistiek van de toekomst is. Na iedere pitch is er gelegenheid voor vragen uit het publiek.

Deelnemers:
Bas Sebregts (Last Mile Logistics) presentatie
Frans Huijbregts (Logixbox)
Jeroen van den Berg (Link)
Peter Koole (GreenCity Distribution) presentatie

Laatst gewijzigd:26 oktober 2016 15:12