Wubbo Ockels School for Energy and Climate Nieuws

Eerste programma van het Klimaatonderzoekinitiatief Nederland gaat klimaattransities in stadswijken versnellen

29 mei 2024

Het Klimaatonderzoek Initiatief Nederland (KIN), opgericht door NWO en KNAW, heeft een eerste werkprogramma opgezet dat klimaattransities in stadswijken moet gaan versnellen. Het programma volgt een inclusieve en collaboratieve benadering van onderzoek en innovatie.

De gevolgen van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en dus is er een dringende behoefte aan innovatieve benaderingen om deze uitdaging aan te pakken. Daar hoort ook een vernieuwende manier van onderzoek en financiering bij. Daarom zijn de werkprogramma’s in het KIN missiegedreven, transdisciplinair en tot stand gekomen in co-creatie in plaats van in competitie. Het opstarten van dit eerste werkprogramma volgt deze benadering van onderzoek en markeert een belangrijke mijlpaal voor het KIN.

Het werkprogramma is volgens de KIN-werkwijze gestart bij een concrete en urgente transitie die we nodig hebben in Nederland: het verduurzamen van stadswijken. Vervolgens zijn onderzoekers en belanghebbenden afgelopen najaar samen om tafel gaan zitten om tot een gezamenlijk werkprogramma te komen in een zogenaamde Crutzenworkshop. Het programma zal in de uitvoering lokale partijen zoals woningcorporaties, ambtenaren, lokale ondernemers, duurzaamheidsprofessionals en burgers betrekken en ondersteunen bij het ontwikkelen van duurzame oplossingen voor een rechtvaardige klimaattransitie.

Jan de Boer, portefeuillehouder voor het KIN in de raad van bestuur van NWO: ‘Het is fantastisch dat dit werkprogramma tot stand gekomen is samen met alle lokale belanghebbenden. Het volgt een radicaal nieuwe manier van onderzoek doen die past bij de urgentie waarmee we klimaattransities in gang moeten gaan zetten.’

Meer programma’s in de komende jaren

In de komende jaren zal KIN meer programma’s op deze manier tot ontwikkeling brengen, waarbij ook andere instrumenten ingezet zullen worden, die bijvoorbeeld meer kleinschalig en/of verbindend zijn. Het onderliggende thema zal in alle programma’s gelijk zijn, namelijk dat de activiteiten een klimaatneutraal, klimaatbestendig en klimaatrechtvaardige samenleving dichterbij brengen.

Voor meer informatie ga naar de NWO-website.

Laatst gewijzigd:29 mei 2024 16:55