Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Medische Wetenschappen Organisatie SCOPE - expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling
University Medical Center Groningen

Wie

SCOPE - Medewerkers

Wie

SCOPE is een expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling. Trainers, wetenschappers en docenten wisselen kennis, visie en ervaring uit om bij te dragen aan de ontwikkeling van studenten die kunnen reflecteren op zichzelf en hun omgeving.

Wil je meer weten over ons onderwijs en onderzoek of ben je op zoek naar samenwerking? Neem vooral contact met ons op. SCOPE heeft haar werkplekken bij Health Psychology en is onderdeel van LEARN.

Medewerkers

Joke Fleer
Joke Fleer (oprichter): "In 2012 werd ik semestercoördinator binnen de bachelor geneeskunde. In de jaren daarna zag ik de studenten steeds gestrester worden en als docent, maar ook als psycholoog, baarde dit mij zorgen. Ik realiseerde me dat er binnen onze faculteit veel aandacht is voor het vergroten van de kennis en vaardigheden, maar niet voor de persoonlijke ontwikkeling van een student. In 2019 hebben we SCOPE opgericht en ik vind het fantastisch dat wij nu binnen alle curricula van onze faculteit creatief en uitdagend onderwijs verzorgen gericht op persoonlijke ontwikkeling!"
Margreet Smit
Margreet Smit (oprichter & coördinator): "Voor mij betekent SCOPE: bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van de student. Ik haal veel plezier uit het lesgeven en het bedenken van creatieve onderwijsvormen die de nieuwsgierigheid van de student prikkelen. Als het even kan neem ik de studenten graag mee naar buiten de faculteit: tekenen naar het naaktmodel op Minerva, of kijken naar kunst in het Groninger Museum met als doel om je eigen perspectief te bevragen."
Hedwig Boer
Hedwig Boer (trainer): "SCOPE biedt mij een werkplek waar ik als docent de gelegenheid krijg om bij te dragen aan de persoonlijke ontwikkeling van een student, maar ook mezelf mag blijven ontwikkelen. Ik zie persoonlijke ontwikkeling als iets dynamisch, waar een nieuwsgierige houding voor nodig is. Studenten krijgen de ruimte om een open en reflectieve houding te ontwikkelen door op een creatieve manier het gesprek met elkaar over zichzelf aan te gaan."
Miranda Trippenzee
Miranda Trippenzee (trainer): "Ik geloof dat elke student er baat bij heeft om het wereldbeeld uit te breiden. Dit kan door een open houding te hebben en reflectief te zijn op jezelf en je omgeving. Soms zijn hiervoor hulpmiddelen nodig, zoals literatuur, filosofie en andere kunstvormen, om als het ware gevoelens, gedachten en ideeën onder woorden te kunnen brengen. Ik hoop als docent hieraan bij te kunnen dragen. Dialoog als hulpmiddel voor verbinding is hierbij essentieel."  
Maleah Knevel
Maleah Knevel (trainer): "SCOPE biedt alle ruimte voor persoonlijke ontwikkeling: Wat past er bij mij en waar krijg ik energie van? Wat gaat er nu al goed? En kan ik daar meer van doen? De vertaalslag van theorie en onderzoek naar de praktijk vind ik ontzettend interessant. Mijn drijfveer is dus het omzetten van wat werkt of wat je wilt veranderen naar kleine, laagdrempelige acties die leiden naar je lange termijn doelen en dromen. Dat draagt bij aan een gelukkig, authentiek en productief persoon worden, wat ook nog eens een positief effect op je omgeving heeft."
Salome Scholtens
Salome Scholtens (trainer): "In staat zijn om uit te zoomen, het grotere geheel te zien en de verbondenheid te begrijpen, is essentieel om te gedijen in de huidige samenleving. Bovendien kan het ons helpen om ons meer verbonden te voelen met onszelf. De ervaringsgerichte leeraanpak die SCOPE met succes heeft geïmplementeerd, heeft bewezen zeer geschikt zijn om deze competenties te ontwikkelen. Met mijn onderwijs, gericht op het vermogen om verschillende perspectieven in te nemen, het grotere geheel te zien en om te gaan met complexiteit, hoop ik bij te dragen aan de ontwikkeling van deze competenties."
Floor Velthuis
Floor Velthuis (trainer): "Ik geloof erin dat in welke fase van je opleiding of leven je ook zit, het belangrijk is om naar jezelf te kijken en jezelf te leren kennen. Want wie zichzelf kent, kan keuzes maken die bij hem of haar passen en dat is een belangrijke voorwaarde voor werkgeluk en plezier in dat waar je mee bezig bent. Daarnaast geloof ik erin dat je met creatieve en ervaringsgerichte werkvormen – een uitgangspunt bij ons onderwijs – tot andere manieren van leren komt. Uit het hoofd en terug naar ervaren, inzichten opdoen en geïnspireerd worden."
Jorrit Waslander (trainer)
Jorrit Waslander (trainer): "Het onderwijs van SCOPE staat voor mij voor het leren kennen van jezelf. Het biedt de gelegenheid in het drukke medische onderwijs om even op de pauzeknop te drukken en vragen te onderzoeken zoals: ‘Wat vind ik belangrijk?’, ‘Waar liggen mijn kwaliteiten?’ en ‘Welke keuzes passen bij mij?’. Individueel nadenken en je bevindingen delen met anderen zijn voor mij cruciale activiteiten om te ontdekken wie je bent. Ik hoop dat studenten na een SCOPE workshop van mij met meer zelfkennis de deur uitlopen, zodat ze een pad gaan bewandelen dat bij hen past."

Verbonden aan SCOPE

Maya Schroevers
Maya Schroevers : Als mens, psycholoog, onderzoeker en mindfulness trainer, merk ik elke dag weer hoe waardevol het is om de dingen met aandacht te doen. Het geeft me dan ook veel voldoening om dit te delen en anderen kennis te laten maken met mindfulness en (zelf)compassie, zodat ieder voor zichzelf kan ervaren wat het hem of haar brengt. Naast de workshops en trainingen die ik geef aan mensen met lichamelijke of psychische klachten en professionals in de gezondheidszorg, biedt SCOPE de mogelijkheden om deze competenties samen met studenten te beoefenen. Ik heb ervaren hoe deze oefeningen studenten kunnen helpen bij het omgaan met stress, maken van bewuste keuzes en plezier beleven aan wat je doet.
Marco Carvalho de Filho
Marco Carvalho de Filho : I still remember my first years at medical school… The awe, the sense of purpose, the beauty, the challenges! Somehow, the wonders lost their colors during the course, and everything was greyish in the end. I was lucky to start practicing autonomously after the residency in Internal Medicine. My patients brought the colors back to my life with the indispensable help of music, literature, philosophy, and theater. As a clinical teacher, I witnessed the same identity crisis happening to hundreds of medical students. As an educational researcher, I am committed to changing this process by developing educational strategies to support the integration of personal and professional identities into a meaningful whole committed to social justice and patient-centered care.   
Margit Eelbren Vegter (trainer)
Margit Eelbren Vegter (trainer): "Als geneeskundestudent verlangde ik naar onderwijs waarbij ik uitgedaagd zou worden om zélf over de dingen na te denken, in plaats van kennis slechts klakkeloos over te nemen en te onthouden voor de duur van een tentamen. Nu, als filosofisch practicus, bied ik precies zulk soort onderwijs: groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken waarin je je denken leert te bevragen en zelfstandig te ontwikkelen. Je bent van harte welkom in mijn filosofische praktijk, waar ik je zal ontvangen met een warme kop thee en een kritisch luisterend oor!"
Laatst gewijzigd:22 maart 2024 16:44
View this page in: English