Skip to ContentSkip to Navigation
About us Practical matters How to find us dr. T.D. (Tim) Huijgen

Research interests

I am an Assistant Professor of Social Studies Education (UD1) at the University of Groningen with a passion for combining educational experience and theory. 

I am a Chair of the Gamma Cluster (History, Geography, Economics, Latin/Greek, Philosophy, Civics, and Religious Studies) and a Staff Member of the Interuniversity Center for Educational Research (ICO). Moreover, I am a Board Member of the Groningen War and Resistance Center (OVCG) and the Royal Netherlands Historical Society. I am also a Jury Member of the Dutch History Teacher of the Year election, Comenius Network Member, and Editorial Board Member of the peer-reviewed scientific journals HERJ and Dimensies.

Specialties: Citizenship education, use of AR/VR in education, (student) teachers' professional development, teaching and learning of social studies, educational assessment. 

Publications

Vakdidactiek: Nieuwe kennis toepassen in je lessen

Thinking about the ethical dimension.: The life and choices of Rosie Glaser

Exploring the role of archaeology in Dutch secondary school history textbooks

Hij kon al die dingen in eerste instantie niet weten: Een onderzoek naar het bevorderen van Historical Perspective Taking

Students’ historical contextualization and the cold war

‘Alsof het echt is gebeurd daar.’: Een verkennend onderzoek naar het inzetten van Augmented Reality in het vmbo-onderwijs

Bruggen Bouwen. Verslag van een webinar over aansluiting tussen po en vo

Education permanente: Een korte geschiedenis van het nascholen van geschiedenisdocenten

Geschiedenis is Gezond. Nadenken over gezondheid in de klas

Grenzeloos geschiedenisonderwijs: Nederlands-Vlaamse samenwerking rond het koloniale verleden

Read more

Press/media

Teaching History in times of Corona

Interview in Kleio met Tim Huijgen

'Geschiedenisonderwijs drijft op veredelde trucjes'

OOG Radio interview met Tim Huijgen over contextualiseren

#2 in top most downloaded articles 2017 Theory & Research in Social Education

La UMU dirige 'LETHE Project', una plataforma innovadora para la enseñanza de la Historia

1,5 minuut over vakdidactiek en perspectief nemen

Heldin met een kras. De duistere kant van Aletta Jacobs

Geschiedenis is belangrijk

Read more