Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
About us Practical matters How to find us dr. T.D. (Tim) Huijgen

dr. T.D. (Tim) Huijgen

Assistant Professor of Social Studies Education (UD1)
Profile picture of dr. T.D. (Tim) Huijgen
Telephone:
Secretary Department of Teacher Education:
E-mail:
t.d.huijgen rug.nl

Research interests

I am a Senior Assistant Professor of Social Studies Education (UD1) at the University of Groningen with a passion for combining educational experience and theory.  I am a Chair of the Gamma Cluster (History, Geography, Economics, Latin/Greek, Philosophy, Civics, and Religious Studies) and a Fellow of the Interuniversity Center for Educational Research (ICO). Moreover, I am a Board Member of the Royal Netherlands Historical Society, NRO Comenius Network Member, and Editorial Board Member of the peer-reviewed scientific journals HERJ and Dimensies.

Specialties: Citizenship education, use of AR/VR in education, (student) teachers' professional development, teaching and learning of social studies, educational assessment. 

Publications

Vakdidactiek: Nieuwe kennis toepassen in je lessen

Thinking about the ethical dimension.: The life and choices of Rosie Glaser

Exploring the role of archaeology in Dutch secondary school history textbooks

Hij kon al die dingen in eerste instantie niet weten: Een onderzoek naar het bevorderen van Historical Perspective Taking

Students’ historical contextualization and the cold war

Advancing the teaching of historical empathy in a Professional Learning Community

Bruggen bouwen: Deel 2: Verslag van een webinar over verbinding in het geschiedenisonderwijs

Een moderne vreemde taal: Kansen en uitdagingen voor het geschiedenisonderwijs

Eerlijk zullen we alles delen. Burgerschapsonderwijs bij economie

Healthy history: Promoting students’ critical thinking about health in history classrooms

Press/media

Teaching History in times of Corona

Interview in Kleio met Tim Huijgen

'Geschiedenisonderwijs drijft op veredelde trucjes'

OOG Radio interview met Tim Huijgen over contextualiseren

#2 in top most downloaded articles 2017 Theory & Research in Social Education

Hoe geef je les over fascisme?

La UMU dirige 'LETHE Project', una plataforma innovadora para la enseñanza de la Historia

LLEARN FROM THE PAST #4: Historisch Redeneren

1,5 minuut over vakdidactiek en perspectief nemen

Heldin met een kras. De duistere kant van Aletta Jacobs