Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons M.J. (Maarten) Gijsenberg, Prof

M.J. (Maarten) Gijsenberg, Prof

Hoogleraar Marketingdynamieken
Profielfoto van M.J. (Maarten) Gijsenberg, Prof
E-mail:
m.j.gijsenberg rug.nl

Geboren in België (1981), volgde ik mijn undergraduate studies aan de Katholieke Universiteit Leuven (België) waar ik in 2004 afstudeerde als Master in de Toegepaste Economische Wetenschappen - Handelsingenieur optie Internationaal Zakenwezen. In 2009 promoveerde ik er tot Doctor in de Toegepaste Economische Wetenschappen (Marketing). Na mijn promotie werd ik Assistant Professor of Marketing (Chargé de Cours) bij de Louvain School of Management in Mons (België), en sinds 2011 vervulde ik dezelfde positie aan de Rijksuniversiteit Groningen om in augustus 2015 bevorderd te worden tot Associate Professor (hoofddocent). Sinds 1 maart 2022 ben ik Hoogleraar Marketingdynamieken aan deze universiteit, en sinds 1 februari 2023 ben ik Onderzoeksdirecteur van het RUGCIC Customer Insights Center.

In mijn onderzoek richt ik mij voornamelijk op dynamieken over de tijd in de effectiviteit van marketinginvesteringen. Hoe is bijvoorbeeld de effectiviteit van 'traditionele' reclamemedia geëvolueerd  sinds de opkomst van Internet? Wat is de rol van consistentie en creativiteit in deze? Speciale aandacht gaat daarbij ook naar de impact van allerhande crisissituaties op deze marketingeffectiviteit. In welke mate zijn consumenten bijvoorbeeld meer of minder gevoelig voor reclame en prijspromoties tijdens economische crisissen? Hoe kan een bedrijf best inspelen op de gevolgen van een 'service crisis', waarbij de klant niet de service heeft gekregen die hij mag verwachten? Meer recent ben ik mij ook gaan richten op de volgende stap, de mate waarin bedrijven door middel van marketinginvesteringen zichzelf kunnen wapenen tegen de negatieve effecten van externe turbulentie.

Naast marketingeffectiviteit en crisissen, kijk ik ook naar marketingbeslissingsprocessen en customer equity onderwerpen. Wat drijft bedrijven in hun reclamebeslissingen? Kijken zij vooral naar hun concurrenten, of spelen dit soort consideraties helemaal geen rol? Hoe kan ik gaan voorspellen welke klanten het meest risico hebben om af te haken, en loont het de moeite om speciale programma's te ontwikkelen om hen alsnog te behouden als klant?

Binnen de universiteit ben ik verder betrokken bij twee van de vijf grote onderzoeksthema's:

  • Digitalization and Artificial Intelligence. Ik ben actief in dit strategisch thema als onderzoeksdirecteur van het RUGCIC Customer Insights Center en met activiteiten binnen het Groningen Digital Business Center (GDBC). Hierbinnen doe ik onder andere onderzoek naar online aankoop- en retourgedrag van consumenten, en was ik betrokken als co-editor van de Special Issue on Digital Business Models van het Journal of Business Research die gecoordineerd werd door het GDBC.
  • Future Prosperity and Sustainability. Ik ben actief in dit strategische thema in mijn functie als doctoraatspromotor van Janneke Koster die zich buigt over de mogelijkheden voor een meer sustainable fashion industry.

In al mijn onderzoek probeer ik te starten van onderwerpen die relevant zijn voor managers en/of de samenleving, en die ons in onze dagelijkse beslissingen voor uitdagingen stellen. Meer informatie over mijn onderzoeksprojecten kan je vinden in mijn curriculum vitae.

Laatst gewijzigd:30 augustus 2023 17:44