dr. D.G. (Donald) van Tol
Van Tol houdt zich als docent bezig met onderwijs op het gebied van medische ethiek, medische sociologie en de ontwikkeling van medische professionaliteit. Daarnaast verzorgt Van Tol workshops, met name aan professionals in de zorg.
Een greep uit ontwikkelde cursussen:
- Medicalisering, Gezondheidszorg en Sociale Controle (5ect). De cursus maakt deel uit van de masterroute Sociologie van Gezondheid Welzijn en Zorg’ bij de faculteit GMW / sociologie, RuG). Leerdoel: Na afronding van de cursus heeft de student inzicht in actuele medisch ethische vraagstukken en is in staat aan de hand van sociologische literatuur te reflecteren over medicalisering, de rol van de medische professie in de samenleving en vragen rondom grenzen en doelen van de gezondheidszorg.
- De Dokter en de Dood. (met Menno Buiskool, specialist ouderengeneeskunde) Een keuzevak (5ect) voor geneeskundestudenten, bestaande uit 6 interactieve bijeenkomsten (3 uur) waarin reflectie over het denken over sterven en de dood in de geneeskunde centraal staan.
- Healthcare on the Silver Screen (3ect). Met Menno de Bree. Keuzevak voor geneeskundestudenten, waarin studenten aan de hand van literatuur films analyseren waarin een medisch ethisch thema centraal staat.
- Denken voor beginners (3ect). Met Menno de Bree. Cursus waarin geneeskundestudenten de beginselen leren over argumenteren, debatteren, en het voeren van een dialoog.
En verder:
- Jaren ervaring als coach van groepen geneeskundestudenten (groepen van 12) gedurende hun eerste jaar co-assistentschappen. Het coachgroeponderwijs maakt deel uit van de onderwijslijn professionele ontwikkeling van het geneeskunde-curriculum in het UMC Groningen.
- Begeleiding van diverse studenten bij stage en afstudeerscriptie (begeleide studenten zijn afkomstig van uiteenlopende facultieten: geneeskunde, sociologie, psychologie, filosofie en godsdienstwetenschappen, RuG).
Last modified: | 07 July 2023 2.21 p.m. |