Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Wetenschapsspel 'Stapsgewijs op Wetenschapsreis'

Primair onderwijs: groep 4, 5 & 6

Het spel Stapsgewijs op Wetenschapsreis sluit aan bij de leerlijn onderzoeksvaardigheden die door de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen is uitgebracht. De opdrachten, die op de kaartjes beschreven staan, zijn gebaseerd op de doelen uit de leerlijn. Het spel is een combinatie van logisch nadenken, onderzoeken, kennismaken met de onderzoekscyclus en kennismaken met echte wetenschappers. Bij het spelen van het spel komt elke leerling in aanraking met wetenschap en uiteindelijk leert elke leerling dat je onderzoek kunt doen op allerlei manieren. Door logisch na te denken, de juiste vragen te stellen en altijd nieuwsgierig en kritisch te zijn, leren de leerlingen de vaardigheden uit de onderzoekscyclus.

decoratieve afbeelding
Doel

Het doel van het spel is om elke fase uit de onderzoekscyclus correct uit te voeren. Wie als eerste alle fases correct én via de juiste volgorde heeft uitgevoerd, wint. 

Rol van de leerkracht

Het spel is leerkrachtafhankelijk en leerkracht-onafhankelijk te spelen. Hieronder staan de verschillende speelwijzen uitgelegd.

Leerkrachtafhankelijk
Leerkracht-onafhankelijk

De leerkracht stuurt het spel en bewaakt het spelverloop.

  • Het spel kan met maximaal 12 leerlingen gespeeld worden. 

  • De leerkracht deelt de teams in.

  • De leerkracht kiest (samen met de leerlingen) het thema om het spel mee te spelen en zet het filmpje klaar op het digibord.

  • De leerkracht beoordeelt de door de spelers gegeven antwoorden als goed of fout.

  • De leerkracht begeleidt aan het einde van het spel het reflectiegesprek.

Het is aan te raden deze speelwijze pas toe te passen wanneer de leerlingen het spel en de spelregels al kennen. 
  • De spelers maken zelf teams.

  • De spelers bepalen zelf het thema waarmee zij het spel spelen en bekijken het filmpje via de QR-code op een device.

  • De spelers bepalen of het antwoord minstens voldoende is om het kaartje te mogen houden. Bij meerkeuzevragen spreekt dit voor zich.

  • De spelers reflecteren met behulp van de reflectiekaartjes.

Wat zit er bij het spel?

In de doos (bestelbaar):

  • het spelbord, de leerkrachthandleiding, spelregels, spelkaartjes van 3 thema’s + set lege kaartjes, pionnen, zandloper, dobbelsteen en een vergrootglas.

Ook te downloaden vanaf de website (zie blauwe blokken hieronder):
  • Leerkrachthandleiding

  • Spelregels

  • Lege spelkaartjes

  • Document met antwoorden

  • VragenLab

  • Eerste Hulp Bij Onderzoeksmethoden

Praktische informatie:
  • Wat? een spel waarbij de leerlingen de onderzoekscyclus spelenderwijs doorlopen.
  • Voor wie? voor de middenbouw van het primair onderwijs.
Laatst gewijzigd:02 december 2024 10:39