Digital Competence Centre
your one-stop for reserach IT and data
Digital Competence Centre Contact

Rijksuniversiteit Groningen verlengt strategisch samenwerkingsverband met CBS

19 september 2024

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft aangekondigd haar strategische samenwerkingsovereenkomst met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te verlengen— een mijlpaal in de samenwerking van beide partijen. De oorspronkelijke overeenkomst, die in 2017 werd ondertekend voor een periode van vijf jaar, liep af in 2022. De recente verlenging in februari 2024 onderstreept de wederzijdse betrokkenheid bij het bevorderen van onderzoek aan de hand van datagedreven werkwijzen.

Centraal Bureau voor de Statistiek

Samenwerking faciliteren

Deze strategische alliantie tussen de RUG en het CBS heeft een efficiënte samenwerking tussen verschillende sociale en economische onderzoeksdomeinen mogelijk gemaakt. De raamovereenkomst die in 2017 werd ondertekend, legde de basis voor een gezamenlijke aanpak op het gebied van methodologie en datawetenschap, waarbij, onder strenge voorwaarden, gebruik gemaakt kan worden van de microdata van het CBS.

In 2017 benadrukte dr. Ronald Stolk, voormalig directeur van het Centrum voor Informatietechnologie (CIT) aan de RUG, het belang van het benutten van bestaande databronnen om wetenschappelijk onderzoek te stimuleren. Hij onderstreepte de rol van het Academic Data Center, opgericht als onderdeel van de samenwerking, om onderzoekers toegang te geven tot de microdata van het CBS en zo snellere en bruikbaardere onderzoeksresultaten mogelijk te maken.

Toegang tot microdata van CBS voor RUG-onderzoekers

Een van de belangrijkste aspecten van het werken met de zeer vertrouwelijke microdata van het CBS is het creëren van een specifiek toegesneden deel binnen de CBS Remote Access omgeving. Hoewel je voor het gebruik van microdata op het platform moet betalen, heeft het benutten van CBS-data talrijke voordelen. Door gebruik te maken van bestaande datasets kunnen onderzoekers hun onderzoek versnellen, dubbel werk voorkomen en middelen efficiënter inzetten.

Onderzoekers die graag gebruik willen maken van de CBS-gegevens doorlopen een verificatieproces en moeten een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Ze mogen alleen binnen de CBS-omgeving werken, kunnen hun eigen onderzoeksgegevens uploaden voor koppelingsdoeleinden en kunnen een export van gegevens op geaggregeerd niveau aanvragen.

Hernieuwde betrokkenheid

De recente verlenging van de overeenkomst onderstreept de voortdurende betrokkenheid van zowel de RUG als het CBS bij het bevorderen van gezamenlijke onderzoeksinspanningen. In de toekomst zal het Digital Competence Centre (DCC) van de RUG een centrale rol spelen in het ondersteunen van onderzoekers bij het navigeren door het CBS-platform en het maximaliseren van het potentieel ervan voor hun onderzoeken. Het DCC bemiddelt in de samenwerking tussen de RUG en het CBS:

• Stages voor masterstudenten
  • Onderzoeksprojecten voor PhD-studenten