XR HUB 23 mei: De Virtual Seaport Designer en de virtuele klassenmanager
In deze editie van de XR-hub een bijdrage van Groningen Seaports over de inzet van VR bij de ontwikkeling en inrichting van de Eemshaven en de haven van Delfzijl. Op het gebied van VR-toepassingen in het onderwijs komt de VR Klassenmanager aan de orde die bij de TU Delft in ontwikkeling is.
Locatie en tijd
-
De XR-Hub vindt plaats in de Smitsborg, Nettelbosje 1, Groningen;
-
De bijeenkomst begint om 10.30 en duurt tot 12.00 uur;
-
Na de plenaire sessie volgen er demo's van de besproken projecten in het XR-lab. De plenaire sessie kan ook via een stream worden gevolgd (link volgt);
De voertaal is Engels.
Aanmelden
Aanmelden kan via een mail naar realitycenter rug.nl.
Programma
> Welkom en introductie
> De Virtual Seaport Designer: VR-toepassing bij Groningen Seaports | Wisse Hummel, Groningen Seaports
Groningen Seaports maakt al sinds 2005 gebruik van de diensten van het CIT. Mede door de kennis van team Visualisatie van het CIT is de Virtual Seaport Designer (VSD) uitgegroeid tot een flexibel, breed inzetbaar en interactief communicatiemiddel, dat de werkelijkheid benadert. Een virtuele rondvlucht door de Groninger zeehavens is niet alleen nuttig en onderscheidend, maar is ook gewoon een hele leuke ervaring. Vooral bij groepsontvangsten of voor (potentiële) klanten van Groningen Seaports is de VSD van toegevoegde waarde, maar we staan er ook voor open om het gebruik van ons model in het onderwijs of bij onderzoek verder te stimuleren.
> VR Klassenmanager | Huu Dat Nguyen, XR Zone, New Media Centre, TU Delft
De klassenmanager is een VR-applicatie waarmee toekomstige docenten hun rol kunnen oefenen. De docent bevindt zich in een digitale klas met digitale avatars (studenten) die zelfstandig aan het werk zijn. Het is de bedoeling om als docent de orde in de klas te houden door in te grijpen waar nodig is. De docent kan ingrijpen door iets tegen de studenten te zeggen en de studenten kunnen erop reageren. De acties van de docent worden op verschillende manieren beoordeeld met inputwaarden zoals kijkrichting en afstand tot de student. Daarbij wordt gebruikgemaakt van AI (Large Language Models) om te helpen met classificeren. Momenteel zijn de ontwikkelaars bezig om meer dingen te meten zoals gezichtsuitdrukking en lichaamshouding.
> Demo 'Tilt Five: AR with glasses and a gameboard' | Christian Hilbrands, Centrum voor Informatie Technologie
XR HUB
De XR-Hub organiseert tweemaandelijks een bijeenkomst voor docenten en onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen om kennis en ervaringen te delen over de ontwikkeling en het gebruik van toepassingen van Extended Reality: augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en 3D.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:18 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...