Skip to ContentSkip to Navigation
Science LinXOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX
Science LinX Samenwerkingsprojecten

UMARG

Using Mobile Augmented Reality Games

UMARG is een nieuw Erasmus+-project dat de educatieve mogelijkheden van Mobile Augmented Reality Games (MARG) onderzoekt bij het ontwikkelen van digitale en maatschappelijke competenties van studenten door te leren over duurzame ontwikkeling. Science LinX en ISEC werken samen in dit project, samen met zeven andere partners uit Roemenië, Griekenland, Cyprus en Nederland. Het doel van het project is om bij te dragen aan de MARG-interventie in de onderwijspraktijken door niet alleen 20 gratis beschikbare MARG te creëren, maar ook door lestoolkits, leerontwerpkaders, educatieve trainingen en onderzoeksrapporten te creëren voor het evalueren van de implementatie van MARG.

decoratieve afbeelding
Photo: UMARG

MARG

Mobiele Augmented Reality Games zijn games die in de echte wereld worden gespeeld met de ondersteuning van digitale apparaten (PDA's, smartphones) die een fictieve laag creëren bovenop de echte wereldcontext. In plaats van mensen in een kunstmatige wereld te plaatsen, vergroten deze games de fysieke wereld door ze te voorzien van digitale gegevens, netwerk- en communicatiemogelijkheden.

decoratieve afbeelding
Molecula app | Photo: Science LinX

De augmented reality-systemen zijn onderverdeeld in op afbeeldingen gebaseerde en op locaties gebaseerde systemen. De op afbeeldingen gebaseerde augmented reality is gericht op beeldherkenningstechnieken via de camera van het apparaat. Met behulp van dergelijke technologieën kan een smartphone bijvoorbeeld veranderen in een museumgids, waarbij het universum in een planetarium of steden uit de oudheid worden weergegeven terwijl je door ruïnes loopt. Locatiegebaseerde augmented reality daarentegen gebruikt positiegegevens zoals gegevens van een draadloos netwerk of GPS om de locatie te identificeren. De beroemde game Pokémon GO toont bijvoorbeeld Pokémon op de smartphones van spelers wanneer ze bepaalde locaties naderen.

Onderzoek naar het gebruik van MARG heeft potentiële voordelen aangetoond bij het bevorderen van sleutelcompetenties zoals samenwerking, kritisch denken, probleemoplossing, sociale en maatschappelijke competenties en cultureel bewustzijn. Er is echter een gebrek aan een georganiseerde inspanning om de potentiële voordelen van deze games samen te vatten en, nog belangrijker, om ze op te nemen in de lespraktijk als toolkit voor leraren om de sleutelcompetenties van studenten te bevorderen.

Implementatie van MARG

De essentie van UMARG is om een ​​georganiseerde inspanning te leveren om MARG te integreren in de onderwijspraktijken van docenten. Door dit te doen, produceert het project vijf specifieke instrumenten die docenten stimuleren en ondersteunen bij deze MARG-implementatie.

• Een Augmented Reality-onderwijstoolkit voor het creëren van MARG;

• Een leerontwerpkader voor MARG en educatieve scenario's;

• 20 MARG;

• Geïmplementeerd onderzoeksrapport over de MARG-interventie om de toegevoegde waarde van MARG bij het onderwijzen van sleutelcompetenties te evalueren;

• Trainingen voor Europese docenten.

decoratieve afbeelding
UMARG Team | Photo: UMARG

Het UG-team is specifiek verantwoordelijk voor het creëren van een leerontwerpkader en het organiseren van trainingen voor Europese docenten. Het doel van deze trainingen is om de docenten die eraan deelnemen de beschikbare technologieën, applicaties, open-sourceplatforms en goede praktijken te presenteren waarmee ze gebruik kunnen maken van de Augmented Reality-technologie en hun eigen Augmented Reality Games kunnen creëren.

Laatst gewijzigd:07 februari 2025 11:17
View this page in: English