Skip to ContentSkip to Navigation
Science LinXOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX
Science LinX Samenwerkingsprojecten

STEAMitUP

Leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden bijbrengen

STEAMitUP is een 2-jarig EU-Erasmus+ project dat tot doel heeft bij te dragen aan de vooruitgang van STEAM in het schoolonderwijs en het bewustzijn te vergroten over het belang van de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden. De Rijksuniversiteit Groningen, vertegenwoordigd door Science Linx en het Institute for Science Education and Communication, is een van de partners van STEAMitUP. Het project is een consortium van 6 organisaties uit 6 verschillende Europese landen: het Verenigd Koninkrijk, Cyprus, Ierland, Griekenland, Spanje en Nederland.

In een sterk getechnologiseerde wereld worden 21e-eeuwse vaardigheden zoals probleemoplossing, communicatie en kritisch en creatief denken als essentieel beschouwd. Om de volgende generatie burgers voor te bereiden op een steeds veranderende sociale omgeving is het belangrijk om deze vaardigheden te verbeteren. In deze lijn is STEM-onderwijs ontstaan ​​als een interdisciplinaire benadering van leren waarbij academische concepten worden gekoppeld aan lessen uit de echte wereld. STEM is een acroniem voor de vakgebieden wetenschap, technologie, techniek en wiskunde.

decoratieve afbeelding
Photo Science LinX

STEAM-onderwijs gaat een stap verder door een ‘A’ toe te voegen aan kunst. Kunst introduceert creativiteit, zowel in het onderzoeksproces als in de uiteindelijke presentatie van de resultaten. STEAM-onderwijs vergroot niet alleen het kritisch denken, maar biedt ook een unieke manier om problemen op te lossen, geeft alle studenten praktische ervaringen en laat studenten een andere manier zien om kunst te waarderen.

Vooral omdat onderpresteren in basisvaardigheden wiskunde, wetenschap en geletterdheid een veelvoorkomend probleem is in veel landen, waaronder Nederland, is een competent burgerschap op het gebied van wetenschap, technologie, techniek, kunst en wiskunde meer dan ooit nodig.

Het belang van STEAM-onderwijs om te voldoen aan de eisen van de huidige kenniseconomie wordt onderstreept door European Schoolnet en overtuigend onderzoeksbewijs. Onderwijssystemen moeten echter innoveren en reageren op de veranderende realiteit door studenten en docenten uit te rusten met de nodige kennis, competenties en vaardigheden.

decoratieve afbeelding

STEAMitUP zal bijdragen aan de vooruitgang van STEAM-onderwijs door het gebruik van digitale technologieën op scholen op creatieve en collaboratieve manieren te promoten. Om dit te doen, zal het project een gratis toegankelijke e-learningomgeving en een toolkit ontwikkelen die online gemengde gamified modules, lesplannen en materiaal voor ervaringsgerichte workshops over STEAM-onderwijs en het gebruik van digitale technologieën zal bieden.

over STEAM-onderwijs en het gebruik van digitale technologieën.

Over het algemeen heeft STEAMitUP tot doel:

De capaciteit van docenten, schoolleiders en schoolpersoneel te vergroten om STEAM-activiteiten op scholen te organiseren en te implementeren met behulp van digitale hulpmiddelen (bijv. robotica) en niet-digitale hulpmiddelen

Digitale vaardigheden, creativiteit, probleemoplossing, eigenwaarde en samenwerking bij studenten te ontwikkelen via STEAM-onderwijs, -activiteiten en -bronnen

Studenten aan te moedigen en te motiveren om betrokken te raken bij STEAM

Tijdens het project zal een STEAM-commissie van studenten, docenten en schoolleiders van scholen in Groningen actief betrokken zijn. De commissie zal helpen bij de ontwikkeling en pilot-test van de lesmaterialen voor de Toolkit. De leden van de commissie zullen ook deelnemen aan het testen en valideren van het e-learningplatform en de algehele projectimplementatie evalueren.

Voor meer informatie over het project kunt u de projectwebsite of de Facebookpagina van het project raadplegen.

Laatst gewijzigd:07 februari 2025 11:17
View this page in: English