Vernieuwing van het Dictee 'Het Wonderlijke Weer'
In de brugklas maken leerlingen een belangrijke overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. In deze fase worden de taal- en spellingvaardigheden van leerlingen op de proef gesteld, omdat de complexiteit en hoeveelheid van teksten en schrijfopdrachten toeneemt. Om te voorkomen dat kinderen die moeite hebben met lezen en spellen over het hoofd worden gezien, wordt er vaak in de brugklas een signaleringsdictee afgenomen. Een signaleringsdictee is een effectief middel om vroegtijdig eventuele hardnekkige spellingproblemen te detecteren en om vast te stellen of een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Vroege signalering is met name belangrijk voor leerlingen met (mogelijke) dyslexie, zodat zij op tijd passende hulp krijgen en niet vastlopen in hun schoolcarrière.
Op het Dr. Nassau College wordt al jarenlang het dictee Het Wonderlijke Weer gebruikt om spellingproblemen in de brugklas te signaleren. De school heeft echter aangegeven dat dit dictee niet meer goed aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen en dat de normering verouderd is. Dit vormt een probleem, omdat een dictee niet alleen spellingvaardigheid moet meten, maar ook herkenbaar en relevant moet zijn voor de doelgroep. Als een dictee niet meer goed aansluit bij de doelgroep, kan dit leiden tot een vertekend beeld van de spellingvaardigheid en mogelijk een minder effectieve signalering van spellingproblemen.

Dit onderzoek richt zich dus op het ontwikkelen van een vernieuwde versie van het dictee Het Wonderlijke Weer met als titel De Magie van Muziek. Het doel is om een dictee te ontwerpen dat beter aansluit bij de belevingswereld en taalvaardigheid van vmbo-brugklassers, terwijl het tegelijkertijd een betrouwbare meting blijft van hun spellingvaardigheden. De vernieuwde versie van het dictee zal worden afgenomen in de vmbo-brugklassen van het Dr. Nassau College, zodat er een nieuwe, representatieve normering kan worden opgesteld. Met dit vernieuwde dictee kunnen scholen beter inschatten welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Zo draagt dit onderzoek bij aan een effectievere signalering van leerlingen met spellingproblemen en mogelijk dyslexie.
Laatst gewijzigd: | 02 april 2025 09:50 |