Onderzoek GELIFES

Veni-beurs voor Kira Tiedge

17 juli 2024

Kira Tiedge is één van de tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG aan wie een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro is toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn.

NWO selecteert onderzoekers op basis van de wetenschappelijke kwaliteit en het innovatieve karakter van het ondezoeksvoorstel, de wetenschappelijke en/of maatschappelijke impact van het voorgestelde project en de kwaliteit van de onderzoeker. Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma. Landelijk heeft de NWO aan 174 onderzoekers een Veni-financiering toegekend.

foto Kira Tiedge
Kira Tiedge

Designing crops for a salty future

Kira Tiedge, Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences
Over de hele wereld worden landbouwgebieden bedreigd door een toename van zout in de bodem. Deze verzilting heeft grote gevolgen voor welke plantensoorten daar kunnen groeien en vormt daarmee een ernstige bedreiging voor onze voedselvoorziening. Dit project onderzoekt hoe van nature aanwezige stoffen in planten gebruikt kunnen worden om de weerbaarheid van gewassen tegen verzilting te vergroten. De resultaten helpen bij het ontwikkelen van nieuwe gewasvariëteiten die bestand zijn tegen huidige en toekomstige klimaat gerelateerde stressoren om duurzame gewasproductie en voedselzekerheid mogelijk te maken.

Laatst gewijzigd:24 juli 2024 17:43