Onderzoek GELIFES

2,9 miljoen voor duurzaam beheer kwelders Waddenzee

22 mei 2024

Nederland en Duitsland hebben 15 miljoen euro geïnvesteerd in vijf onderzoeksprojecten die de relatie bestuderen tussen sediment, ecologie, menselijk medegebruik, veiligheid tegen overstromingen en effectieve bescherming en beheer in de Waddenzee. Onderzoekers van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES, Science and Engineering, RUG) zijn betrokken bij twee van de vijf projecten.

TRICMA2: Triple crisis meets trilateral cooperation - Effects of biodiversity loss, climate change and pollution on salt marshes & pathways to their sutainable management

Prof. dr. ir. Chris Smit (GELIFES), heeft samen met prof. dr. Kai Jensen (Universiteit van Hamburg) een NWA-subsidie van 2,9 miljoen euro toegekend gekregen voor onderzoek dat bij gaat dragen aan duurzaam behoud van de kwelders van de Waddenzee. Het consortium dat het onderzoek gaat uitvoeren bestaat uit wetenschappers uit Nederland, Duitsland en Denemarken.

Prof. Chris Smit

Van het totaalbedrag gaat 1 miljoen euro naar de Nederlandse partners, waarvan Smit de coördinator is. Het project wordt uitgevoerd in het kader van de Nederlandse Wetenschapsagenda (NWA) en wordt gefinancierd door de Duitse federale en Nederlandse rijksoverheid en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Strategieën voor duurzaam behoud

De onderzoekers gaan in dit project beheer strategieën ontwikkelen voor het duurzaam behoud van de kwelders van de Waddenzee. Ze gaan de effecten van bestaande risico's in Denemarken, Duitsland en Nederland analyseren door middel van lab-studies en veldwerk. Daarbij wordt samengewerkt met stakeholders uit natuurbeheer, kustbescherming, landbouw en toerisme. Nederlandse samenwerkingspartners zijn Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de gemeente Schiermonnikoog.

Kwelders van de Waddenzee

De kwelders van de Waddenzee behoren tot de laatste ongerepte ecosystemen in Noordwest Europa. Ze zijn niet alleen onmisbare voedselgrond voor miljoenen vogels maar hebben ook een belangrijke rol in de kustbescherming. Door biodiversiteitsverlies en vervuiling op de kwelders en door klimaatverandering is er dringend behoefte aan handelingsperspectieven om deze uitzonderlijke waardevolle natuur voor de toekomst veilig te stellen.

Waddenkwelder bij Uithuizen (foto: Rudmer Zwerver)

Betrekken toekomstige generaties

Het project heeft daarnaast als doel om de aandacht van toekomstige generaties te vestigen op de ecologische druk op ecosystemen van de Waddenzee. Dat wordt gedaan door middel van gezamenlijke activiteiten van wetenschappers met leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

Consortiumpartners

Nederlandse consortiumpartners zijn Deltares, de Technische Universiteit Delft en Hogeschool Van Hall Larenstein. Uit Duitsland zijn onderzoekers van de Universiteit van Hamburg, Universiteit van Münster, Universiteit van Kiel en het Alfred Wegener Instituut betrokken. De Universiteit Aarhus is de Deense partner in het consortium.

SedWay: Safeguarding the natural sedimentary processes in the Wadden Sea for biodiversity and people

Prof. Tjisse van der Heide (NIOZ/GELIFES), en prof. Bernd Siebenhüner (Carl von Ossietzky University Oldenburg) zijn de hoofdaanvragers van dit project dat een beslissingsondersteunend systeem (Decision Support System) gaat bouwen om snel bedreigingen en kansen voor natuurherstel te kunnen identificeren. Het consortium dat het onderzoek gaat uitvoeren bestaat uit wetenschappers uit Nederland en Duitsland.

Een natuurlijke Waddenzee behouden

Het natuurlijk samenspel tussen water, sediment, en landschapsbouwende soorten zoals mosselen, zeegras en kwelderplanten is essentieel om natuurlijk functies en hun gerelateerde ecosysteemdiensten in de Waddenzee te waarborgen. Menselijke verstoringen zetten dat samenspel echter steeds meer onder druk. Om essentiële functies in de toekomst te behouden is beheer nodig waarbij (1) het samenspel tussen sedimentdynamiek en landschapsbouwende soorten beter wordt meegenomen, en (2) een trilateraal gedeelde perceptie van wat een natuurlijke Waddenzee is.

Beslissingsondersteunend systeem

SedWay gebruikt een socio-ecologische benadering om een nieuw beslissingsondersteunend systeem (Decision Support System) te bouwen waarmee bedreigingen en kansen voor natuurherstel snel kunnen worden geïdentificeerd.

Consortiumpartners

Nederlandse consortiumpartners zijn de Rijksuniversiteit Groningen, Deltares en Hogeschool Zeeland. Uit Duitsland zijn onderzoekers van de Universiteit van Oldenburg en van de Autoriteit Nationaal Park Nedersaksische Waddenzee betrokken.

Laatst gewijzigd:27 mei 2024 15:31