Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderzoek Beurzen, prijzen en subsidies Consortiumprojecten

PleitVRij en Leren met VR: The next level

PleitVRij is een innovatief onderwijsproject en samenwerkingsverband van de Rijksuniversiteit Groningen, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Het is onderdeel van de stimuleringsregeling Open en Online onderwijs van SURF, waarvoor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap sinds 2019 subsidies beschikbaar stelt.

Op de drie universiteiten stelt PleitVRij rechtenstudenten in staat te oefenen met pleiten, met behulp van een Virtual Reality bril. Zodra studenten de VR-bril opzetten, zien zij een virtuele weergave van de oude rechtbank in de Oude Boteringestraat in Groningen. Binnen die omgeving kunnen studenten beter leren pleiten, krijgen ze de gelegenheid meer te oefenen en gerichte feedback te ontvangen - dit alles in een authentieke setting.

Studenten vervullen verschillende rollen die in een rechtszaal terugkomen (advocaat/rechter/OvJ). Voor het geven van peer feedback wordt een app ontwikkeld die studenten van de drie universiteiten in staat stelt om medestudenten tijdens het pleiten in real time van feedback te voorzien. Deze studenten kijken op een scherm mee, en zien via een split-screen twee studenten die elkaar ontmoeten.

Duur van het project

2019 - 2024

Toegekende subsidie

100.000 euro, verkregen vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)