Leren met Virtual Reality, subsidie voor ‘The next level’
De Rijksuniversiteit Groningen, Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Utrecht werken samen in het doorontwikkelen van het innovatieve onderwijsproject PleitVRij . Door inzet van Virtual Reality (VR) krijgen studenten de mogelijkheid te oefenen met hun optreden tijdens zittingen, door elkaar te ontmoeten in een virtuele rechtszaal, zie hier een impressie. Het moment is nu daar om dit naar een next level te brengen, hiervoor stelt minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs Cultuur & Wetenschap (OCW) een prestigieuze onderwijsinnovatie-subsidie beschikbaar.
Projectleider mr. Adriaan Wierenga: ‘Het doel van dit project is om de online VR-rechtbank –ontwikkeld in het eerdere project PleitVRij – verder te innoveren en sterker te integreren in het onderwijs. Dat willen we doen op een wijze die de autonomie en het zelfvertrouwen van studenten vergroot en die hen op heldere wijze inzicht geeft in de voortgang van de ontwikkeling van hun vaardigheden. Daarbij gaan we samenwerken met nog meer onderwijsinstellingen uit binnen- en buitenland en zullen we de technologische mogelijkheden verder uitbreiden.’
Autonomie en technische ontwikkelingen
De autonomie van de studenten wordt vergroot, doordat zij tools krijgen waarmee ze op de campus zelf hun extra oefensessies voor pleitvaardigheid kunnen inplannen en teams kunnen samenstellen. Daarnaast komen er meer mogelijkheden om vanuit huis mee te doen, met bijvoorbeeld het geven van feedback. Voorheen moest iedereen naar de campus komen. Wierenga: ‘Via deze oplossing zijn we flexibeler en kunnen we ook in tijden van Covid-19 het onderwijs ondersteunen door via richtlijnen van het RIVM te opereren.’
De student in de rol van rechter krijgt in de toekomst ook de mogelijkheid om deze rol te oefenen in een virtuele rechtszaal, voorheen kon alleen de pleitende student dit. Daarnaast worden de handen van de student zichtbaar in de VR-omgeving, zodat de authentieke ervaring wordt versterkt en er ook wordt geoefend met de gesticulatie. Studenten kunnen elkaar peer-feedback geven die inzicht geeft in de ontwikkeling van hun vaardigheden. Verder onderzoeken wij hoe groot de behoefte onder studenten is om extra ondersteund te worden in de reductie van stress door spreekangst. ‘Het is een leuke en innovatieve manier voor studenten om in verschillende rollen hun mondelinge vaardigheden te oefenen en vertrouwd te raken met de omgeving van de rechtbank’, aldus projectleider Wierenga.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 03 mei 2022 10:21 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?