Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Met recht in Groningen

Verbetering werkgroep- en hoorcollegeonderwijs

College

Het onderwijs dat wordt gegeven aan onze faculteit, vindt hoofdzakelijk plaats in werkgroepen en hoorcolleges. Tijdens het hoorcollege wordt de leerstof mondeling door de docent overgedragen en toegelicht aan alle studenten die het betreffende vak volgen. Een werkgroep bestaat uit een kleinere groep studenten. Onder begeleiding wordt aan opdrachten gewerkt.

Om ons werkgroep- en hoorcollegeonderwijs continu te blijven verbeteren, hebben we een Commissie Onderwijsinnovatie samengesteld. Deze commissie, die bestaat uit zowel docenten als studenten, beoordeelt en doet voorstellen om het werkgroeponderwijs in onze bacheloropleiding en masteropleidingen verder te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de uitbreiding van het werkgroep+ onderwijs. Hierbij kan gedacht worden aan actiever onderwijs met meer interactie tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten, een bonussysteem (onze propedeusestudenten kunnen bijvoorbeeld een halve bonuspunt bij het tentamen verdienen door te voldoen aan specifieke opdrachten en actief deel te nemen aan de werkgroep), schrijfopdrachten en het geven van feedback. Een ander voorbeeld is dat een klein groepje studenten tijdens de werkcolleges een presentatie geeft over de stof die het eerste uur is besproken. Zij krijgen hier dan een opdracht over en kunnen met deze presentatie een bonuspunt verdienen. Op deze manier leveren studenten een actieve bijdrage aan de colleges, oefenen zij met hun presentatievaardigheden en gaan zij inhoudelijk aan de slag met de tentamenstof.

We hopen de leerervaring en de begeleiding van de studenten op deze manier te verbeteren. Ook wordt gekeken of we door middel van Active Learning Classrooms studenten actiever bij het onderwijs kunnen betrekken. Dit wordt bijvoorbeeld al ingezet door hoogleraar Onderwijsinnovatie, datadelen en communicatierecht Aline Klingenberg en docent Jasper Verstappen in onze opleiding IT-recht. In de onderstaande video vertellen zij hier meer over.

Voor het verbeteren van onze hoorcolleges kijken we naar mogelijkheden om tijdens deze colleges meer interactie tussen student en docent op gang te brengen. Dit willen we met name doen voor vakken die hoofdzakelijk met hoorcolleges worden vormgegeven en waar veel studenten aan deelnemen in de eindfase van de bachelor en in de master. We willen verbeteringen doorvoeren door middel van opdrachten, zoals de ‘casus van de week’ waarin casussen uit de praktijk worden voorgelegd en besproken rondom de theorie van die week, en door vaker digitale middelen zoals instructiefilmpjes, quizzen, Cali modules of YouTube-voorbeelden in te zetten.

We vinden het belangrijk dat deze pilots worden opgestart, omdat we verwachten dat deze betrekking zullen hebben op het verhogen van de onderwijsintensiteit, de begeleiding van studenten, studiesucces en eventueel ook de onderwijsfaciliteiten.

Laatst gewijzigd:18 september 2024 13:42