Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws Nieuwsarchief

Emile Noël Global Fellowship en Antitrust Writing Award voor dr. Justin Lindeboom

03 april 2023
mr. dr. Justin Lindeboom

Universitair docent Europees recht Justin Lindeboom is geselecteerd om als Emile Noël Global Fellow een semester onderzoek te doen bij het Jean Monnet Center for International and Regional Economic Law & Justice aan New York University (NYU) School of Law. Daarnaast heeft hij een ‘Antitrust Writing Award’ gewonnen voor zijn artikel ‘Formalism in Competition Law’, dat vorig jaar verscheen in het internationale tijdschrift Journal of Competition Law & Economics.

Emile Noël Global Fellow

Het Jean Monnet Center is een onderzoekscentrum aan NYU gericht op Europese integratie, internationaal en regionaal economisch recht en vergelijkend staatsrecht. Dit onderzoekscentrum wordt geleid door prof. J.H.H. Weiler, wereldwijd één van de meest vooraanstaande juristen in het internationaal en Europees recht. Elk jaar wordt een zeer selectief aantal academici uitgenodigd om als Emile Noël Global Fellows deel te nemen aan alle onderzoeksactiviteiten van NYU School of Law en daarnaast aan een eigen onderzoeksproject te werken. Lindebooms onderzoeksproject richt zich op de rol van het beginsel van de gelijkheid van de Staten in de geschiedenis van het Amerikaanse staatsrecht, het Europees constitutioneel recht en het internationaal recht. Lindeboom zal van januari t/m mei 2024 in New York City verblijven.

Antitrust Writing Award

De Antitrust Writing Awards worden jaarlijks georganiseerd door het mededingingsrechtelijke tijdschrift en -platform Concurrences en de George Washington University in Washington, D.C. Uit meer dan 345 inzendingen voor nominatie verkoos een internationale vakjury bestaande uit mededingingsexperts de beste artikelen uit 2023 in tien categorieën. Lindebooms artikel is verkozen tot beste academische artikel in de categorie ‘procedure’. In zijn artikel analyseert hij de betekenis en rol van het begrip ‘(rechts)formalisme’ in het Amerikaanse en Europese mededingingsrecht. Hierbij past hij theorieën uit de algemene rechtstheorie toe op het mededingingsrecht om meer inzicht te krijgen in hedendaagse debatten over de manier waarop mededingingsrechtelijke regels worden toegepast.

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:02 januari 2024 12:28