Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Kennisbank Rechten

Aanvragen en regelen

  • Intekenen onderwijs

  • Bachelor/master diploma & afronden pre-master

  • Afwijkende tentamenregeling

    Algemeen

    Een afwijkende tentamenregeling houdt in een afwijking van de opzet of roostering van tentamens omdat anders onaanvaardbare vertraging van de studie zou worden opgelopen.

    In veel gevallen zal een afwijkende tentamenregeling die wordt toegekend de vorm krijgen van een mondeling tentamen, maar dit is niet noodzakelijkerwijs het geval. Het is aan de examinator van het vak te bepalen wanneer en hoe het afwijkende tentamen wordt afgenomen.

    Indien een afwijkende tentamenregeling wordt toegekend, dient de student na het besluit van de Examencommissie zelf contact op te nemen met de verantwoordelijke docent voor het maken van een afspraak. De toestemming is geldig tot twee maanden na dagtekening van de brief.

    Vanzelfsprekend dient de student op het moment van het afnemen van de Afwijkende tentamenregeling ingeschreven te zijn aan de RUG. Indien dit niet kunt aangetoond kan worden aan de examinator, mag deze geen uitvoering geven aan de afwijkende tentamenregeling. Zonder geldige inschrijving zal uw resultaat niet worden geboekt.

    Categorieën

    In beginsel dienen alle tentamens te worden afgelegd op de wijze, in de volgorde en op de tijdstippen, zoals is vermeld in de Onderwijs- en Examenregeling inclusief het Examenreglement, Ocasys en het tentamenrooster. Als een onaanvaardbare vertraging van de studie dreigt kan de Examencommissie een afwijkende tentamenregeling voor een schriftelijk tentamen toestaan. Afwijkende tentamenregelingen kunnen slechts in buitengewone gevallen van dwingende aard door de Examencommissie (en dus niet door de betrokken examinator/docent) worden toegestaan.

    Geen afwijkende tentamenregeling wordt toegekend aan contractstudenten of studenten in het eerste jaar van de opleiding.

    Verzoeken worden enkel onder strikte voorwaarden toegekend. Let op! Voor meer informatie en de voorwaarden per categorie, zie Afwijkende Tentamenregeling.

    Om studenten met een functiebeperking tegemoet te komen bestaan er verschillende mogelijkheden. Omdat de aard en de ernst van de beperkingen bij elke student anders is, wil de faculteit elke student individueel begeleiden en ondersteunen. Elke functiebeperking vereist immers andere voorzieningen. Het eerste aanspreekpunt op de faculteit is de studieadviseur. Functiebeperkte studenten dienen vroegtijdig contact op te nemen met de studieadviseur.

    Aanvragen

    Vul het formulier in om het verzoek in te dienen bij de Examencommissie.

    Laatst gewijzigd: 02-07-2024


  • Gewaarmerkte cijferlijst

    Gewaarmerkte cijferlijst

    Opties voor de cijferlijst:

    - een volledige geschoonde of ongeschoonde cijferlijst*;
    - een geschoonde cijferlijst van een bepaalde periode (data invullen op formulier);
    - een Nederlandse of een Engelse cijferlijst;

    *
    geschoond= alleen de voldoende resultaten behaald bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid

    ongeschoond= alle tentamenkansen die zijn afgelegd bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid

    -je kunt de cijferlijst digitaal ontvangen
    of
    - afhalen bij de receptie van het Rölinggebouw
    of
    - per post toegestuurd krijgen.


    Verwerkingstijd:

    - Indien je een digitale versie hebt aangevraagd dan wordt de cijferlijst binnen twee werkdagen verstuurd.
    - Indien je de cijferlijst wilt afhalen bij
    de receptie van het Rölinggebouw dan kan dit tijdens openingstijden binnen twee werkdagen. Je krijgt bericht zodra de cijferlijst klaarligt.
    - Indien je de cijferlijst per post toegestuurd wilt hebben dan wordt de cijferlijst binnen twee werkdagen per post verstuurd.


    Maximaal twee cijferlijsten per blok!
    Vanwege de enorme aantallen aangevraagde cijferlijsten hebben wij moeten besluiten dat (oud)studenten maximaal 2 cijferlijsten per blok aan kunnen vragen.

    Bedenk dus van tevoren goed welke cijferlijst je nodig hebt en in welke vorm (digitaal of hard copy), sommige instanties accepteren namelijk geen digitale versie.

    Let op, een cijferlijstaanvraag van de bachelor-en masterfase telt als twee cijferlijsten
    Het aantal aanvragen per student zal gecontroleerd worden.
    Alleen voor studenten die afgestudeerd zijn maar nog niet in het bezit zijn van hun diploma kan een uitzondering gemaakt worden.

    Je kunt een gewaarmerkte cijferlijst aanvragen via het
    online aanvraagformulier.


    Laatst gewijzigd: 02-07-2024


  • Toegang tot college-opnames

    College-opnames

    De faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG heeft als doel vakbekwame en academisch geschoolde juristen op te leiden. De faculteit kiest daarom bewust voor academisch onderwijs op locatie. Dit betekent dat ons onderwijs standaard in fysieke vorm wordt aangeboden. Alleen in geval van aantoonbare (langdurige) bijzondere omstandigheden kan een verzoek tot toegang tot de college-opnames worden ingediend. Seminars en werkgroepen worden nooit opgenomen; deze werkvormen vereisen actieve deelname en privacybescherming van die actieve deelname.

    Helaas is het niet mogelijk om in elke ruimte opnames te maken. Dit beperkt het aanbod van college-opnames. Dit is terug te vinden in het rooster onder ‘opmerkingen’. Voor vakken waar opnames worden gemaakt geldt dat de opnames van de hoorcolleges vijf werkdagen voorafgaand aan het (her)tentamen online beschikbaar worden gemaakt. Dit geldt niet voor de vakken in jaar 1, met uitzondering van het 10 ECTS vak in blok 4!

    Belangrijk:
    als er college-opnames worden gemaakt, vind je in het rooster per vak informatie over die opnames bij de ‘opmerkingen’. Staat er geen opmerking over de college-opnames bij een vak, dan wordt het vak niet opgenomen en zijn er geen college-opnames. Je kunt dan geen verzoek indienen.

    Voor sommige mastervakken geldt dat de college-opnames al standaard toegankelijk voor studenten. Kijk daarom eerst in het rooster voordat je een verzoek tot toegang indient.

    Let op:
    in de masterfase beslist de docent van het vak of een vak wordt opgenomen of niet. Het is daarom mogelijk dat er in de masterfase voor sommige colleges überhaupt geen opnames worden gemaakt, maar ook dat de opnames meteen voor iedereen beschikbaar zijn. Hou daar rekening mee bij het maken van je studieplanning. Bij elk (master)vak staat in het rooster bij ‘opmerkingen’ vermeld of er opnames worden gemaakt en zo ja, wanneer deze beschikbaar zijn.

    Toegang mogelijk indien:

    Zoals hierboven aangegeven is het alleen mogelijk om in het geval van aantoonbare (langdurige) bijzondere omstandigheden een verzoek tot toegang tot de college-opnames in te dienen. Dit kan dan leiden tot het verkrijgen van toegang tot de opnames eerder dan enkel in de tentamenperiode (let op, toegang tot de college-opnames wordt alleen verleend gedurende de periode waarin het live onderwijs wordt gegeven).

    Jouw omstandigheden moeten onder een van de onderstaande categorieën vallen om een succesvolle aanvraag in te kunnen dienen:

    • Overlap verplicht vakken
    • Bestuursfunctie
    • Pre-master studenten Fiscaal Recht en Juridische Bestuurskunde
    • Studeren in deeltijd
    • Verplichte Recht in Praktijk-stages
    • Topsportregeling
    • Bijzondere aantoonbare omstandigheden

    De voorwaarden voor elk van deze categorieën worden hieronder uitgewerkt.

    Overlap verplichte vakken

    Wanneer je overlap hebt van hoorcolleges van verplichte vakken binnen je opleiding bij de faculteit Rechtsgeleerdheid aan de RUG, dan kun je een verzoek tot toegang tot de college-opnames indienen. Je kunt dit aanvragen via het online aanvraagformulier.
    In dit formulier moet je een screenshot van jouw rooster toevoegen waar de overlap uit blijkt. Je moet ook aangeven in het formulier voor welke van de twee overlappende vakken je toegang verzoekt tot de college-opnames. Je kunt namelijk maar voor één vak toegang krijgen, ongeacht het aantal overlappende vakken.


    Let op:
    overlap met werkgroepen valt niet onder deze regeling, omdat je zelf kunt kiezen in welke werkgroepen je je inschrijft. Houd hier daarom rekening mee bij het intekenen voor werkgroepen.

    Een aanvraag kan alleen worden goedgekeurd als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • je bent aangemeld voor de vakken in Progress
      en
    • het betreft hoorcolleges van verplichte vakken die op overlappende (en dus niet aansluitende) tijden gegeven worden
      en
    • je hebt voldaan aan de BSA-norm voor de betreffende opleiding
      en
    • het gaat om verplichte bachelor of mastervakken.
    • In het geval van overlap tussen twee of meerdere afstudeerrichtingen (BA) of specialisaties (MA) binnen de Faculteit Rechtsgeleerdheid moet je een goedgekeurd vakkenpakket hebben. Je krijgt dan toegang tot één verplicht vak.
    • Bij overlap tussen een afstudeerrichting (BA) die standaard geen recht geeft op civiel effect - i.e. Fiscaal Recht, Notarieel Recht, Juridische Bestuurskunde - en een civiel effect vak, krijg je toegang tot de college-opnames van één civiel effect vak. Ook hiervoor geldt dat je een goedgekeurd vakkenpakket moet hebben.

    Bestuursfunctie




    Studenten met een bestuurstaak wordt toegang gegeven tot de college-opnames van maximaal één vak per blok mits:

    • de student alle eerstejaarsvakken van de bachelor Rechtsgeleerdheid of de bachelor International and European Law heeft behaald, danwel ingeschreven staat in een masterprogramma van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, en
    • de student in één of meer van de volgende categorieën valt:
    1. Medezeggenschap:
      • Student-assessor College van Bestuur
      • Student-assessor Faculteitsbestuur Faculteit Rechtsgeleerdheid
      • Lid Universiteitsraad
      • Lid van de Faculteitsraad van de Faculteit Rechtsgeleerdheid
    2. Bestuurslid van een studievereniging van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, waarbij het bestuurslid minimaal vijf of meer maanden een CUOS-beurs ontvangt in het desbetreffende collegejaar.

    Via het online aanvraagformulier kun je toegang tot college-opnames voor individuele vakken aanvragen. In het formulier moet je de toekenningsbrief van de CUOS-bestuursbeurs toevoegen als bijlage.

    Je krijgt alleen toegang wanneer je ook daadwerkelijk bent ingetekend voor de betreffende vakken in Progress.

    Pre-master studenten Fiscaal Recht en Juridische Bestuurskunde

    Premasterstudenten Fiscaal Recht en Juridische Bestuurskunde die meer dan 0,6 fte werken in een voor de studie relevant beroep hebben de mogelijkheid om toegang tot college-opnames aan te vragen.

    Let op:
    dit is niet van toepassing op eerstejaarsvakken. Je kunt een verzoek indienen via het
    online aanvraagformulier. Je krijgt alleen toegang wanneer je ook daadwerkelijk bent ingetekend voor de betreffende vakken in Progress.

    Stuur je bewijsstuk waaruit blijkt dat je voor meer dan 0,6 fte werkzaam bent in een voor je studie relevant beroep naar studieadvies-rechten rug.nl direct nadat je het aanvraagformulier hebt ingediend.

    Studeren in deeltijd

    De masteropleiding Fiscaal Recht en de masteropleiding Recht en Bestuur kennen een deeltijdvariant. Voor deeltijdstudenten die meer dan 0.6 fte werken in een voor de studie relevant beroep is er de mogelijkheid om toegang tot college-opnames aan te vragen. Je kunt een verzoek indienen via het online aanvraagformulier.

    Let op:
    in de masterfase beslist de docent van het vak of een vak wordt opgenomen of niet. Het is daarom mogelijk dat er in de masterfase voor sommige colleges überhaupt geen opnames worden gemaakt, maar ook dat de opnames meteen voor iedereen beschikbaar zijn. Hou daar rekening mee bij het maken van je studieplanning. Bij elk (master)vak staat in het rooster bij ‘opmerkingen’ vermeld of er opnames worden gemaakt en zo ja, wanneer deze beschikbaar zijn.

    Stuur je bewijsstuk waaruit blijkt dat je voor meer dan 0.6 fte werkzaam bent in een voor je studie relevant beroep naar studieadvies-rechten rug.nl direct nadat je het aanvraagformulier hebt ingediend.

    Verplichte Recht in Praktijk-stages / Togamaster stages

    Alle masteropleidingen kennen een verplicht Recht in Praktijk-onderdeel. Een van de mogelijkheden binnen dit verplichte Recht in Praktijk-onderdeel is het volgen van een stage. Mocht je een stage in het kader van dit verplichte Recht in Praktijk-onderdeel binnen de masteropleiding volgen en gelijktijdig een master-vak volgen, dan is het mogelijk om toegang tot de college-opnames van dat master-vak aan te vragen.

    Je moet hiervoor bewijs aanleveren van de door jouw gevolgde stage door middel van het verstrekken van jouw goedgekeurde stageplan én stage-overeenkomst. Deze bewijsstukken kun je uploaden bij je aanvraag. Zonder deze twee bewijsstukken kunnen wij je aanvraag helaas niet in behandeling nemen. Je krijgt alleen toegang wanneer je ook daadwerkelijk bent ingetekend voor de betreffende vakken in Progress.

    Let op:
    in de masterfase beslist de docent van het vak of een vak wordt opgenomen of niet. Het is daarom mogelijk dat er in de masterfase voor sommige colleges überhaupt geen opnames worden gemaakt, maar ook dat de opnames meteen voor iedereen beschikbaar zijn. Hou daar rekening mee bij het maken van je studieplanning. Bij elk (master)vak staat in het rooster bij ‘opmerkingen’ vermeld of er opnames worden gemaakt en zo ja, wanneer deze beschikbaar zijn.

    Het vrijwillig volgen van een stage – niet in het kader van de Recht in Praktijk-verplichting in de masteropleiding – kan niet leiden tot toegang tot college-opnames.

    Topsportregeling

    De Rijksuniversiteit Groningen kent een regeling voor topsporters (Studenten Topsportregeling). Deze regeling houdt in dat studenten met een toegekende topsportstatus hun studie aan kunnen passen aan hun topsportprogramma. Studenten die in aanmerking denken te komen voor deze topsportregeling moeten zich zo spoedig mogelijk na aanvang van het collegejaar wenden tot de topsportcoördinator van de RUG, dhr. Cees Reitsma. De faculteit wordt geïnformeerd welke studenten een topsportstatus toegewezen hebben gekregen.

    Via het online aanvraagformulier kun je toegang tot college-opnames voor individuele vakken aanvragen als topsporter. Je krijgt alleen toegang wanneer je ook daadwerkelijk bent ingetekend voor de betreffende vakken in Progress.

    Bijzondere omstandigheden

    Heb je te maken met bijzondere en aantoonbare omstandigheden waardoor je voor een langere periode niet fysiek in staat bent om naar hoorcolleges te komen? Dan kun je in een aantal gevallen een verzoek tot toegang tot college-opnames doen. De faculteit beoordeelt jouw situatie.

    In het online aanvraagformulier kun je aangeven voor welke vakken je toegang tot college-opnames wilt aanvragen en om welke reden. Indien je al bewijslast hebt overlegd aan de Examencommissie voor bijvoorbeeld tentamenvoorzieningen, zal dit niet nogmaals van je gevraagd worden. Heb je nog geen bewijsstukken overlegd, dan word je dringend verzocht de bewijsstukken ter beoordeling naar studieadvies-rechten rug.nl te mailen.

    De faculteit ziet onder andere de volgende redenen niet als reden voor toegang tot college-opnames:

    ADHD, ADD, bijbaan, niet-verplichte Recht in Praktijk-onderdelen, niet-verplichte keuzevakken, niet-verplichte stages, het niet beschikbaar hebben van kinderopvang, dyslexie, quarantaine-verplichting door Covid, reisafstand, reistijd tussen de colleges.

    Het hebben van ADHD en ADD is in principe geen reden om toegang tot college-opnames te verkrijgen. Mocht jouw situatie daar wegens bijzondere omstandigheden aanleiding toe geven, dan raden we je aan een verzoek in te dienen.

    Let op:
    je moet die bijzondere omstandigheden wel aantoonbaar kunnen maken.

    Toekenning vanwege een kortdurende omstandigheid korter dan een blok is niet mogelijk.

    Je krijgt alleen toegang wanneer je ook daadwerkelijk bent ingetekend voor de betreffende vakken in Progress.

    Aanmelddata aanvragen

    Toegang tot college-opnames kan per blok worden aangevraagd, nadat je je hebt ingetekend voor het vak, via het online aanvraagformulier. Hieronder vind je de data vanaf wanneer je jouw aanvraag kunt indienen:

    blok 1: vanaf 19 augustus

    blok 2: vanaf 21 oktober

    blok 3: vanaf 13 januari

    blok 4: vanaf 24 maart

    Verzoeken tot toegang tot de college-opnames die vóór de bovengenoemde data (datum vakintekening) ingediend worden, worden niet in behandeling genomen. Aanvragen die worden ingediend zonder dat er een vakintekening is, worden per definitie afgewezen. De doorlooptijd voor afhandeling is gemiddeld 10 werkdagen.

    Problemen & vragen

    Je kunt bij technische problemen omtrent de college-opnames mailen naar brightspace.rechten rug.nl

    Voor overige vragen kun je mailen naar: lecture-recordings-law rug.nl

    Disclaimer en Gebruiksregels

    Op alle akkoord bevonden verzoeken tot toegang tot de college-opnames is onderstaande disclaimer van toepassing:

    De faculteit Rechtsgeleerdheid zal er alles aan doen om de college-opnames uiterlijk in de loop van de volgende werkdag beschikbaar te maken in Brightspace.

    De faculteit aanvaardt geen aansprakelijkheid voor storingen of andere oorzaken die beschikbaarstelling onmogelijk maken.

    Tevens vind je hier de Gebruiksregels voor het gebruik van college-opnames. Lees deze regels aandachtig door.

    De beschikbaarheid van de college-opnames geldt vanaf het moment dat de aanvraag is toegewezen met inachtneming van de disclaimer en gebruiksregels.

    Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de toegang tot college-opnames.

    Indienen verzoek

    Voor sommige vakken geldt dat er geen college-opnames zijn of dat de college-opnames alstandaard toegankelijk zijn voor studenten, staat er geen opmerking over de college-opnames bij een vak, dan wordt het vak niet opgenomen en zijn er dus ook geen college-opnames. Voor beide gevallen geldt, je kunt dan geen verzoek indienen.

    Kijk daarom eerst in het rooster voordat je een verzoek tot toegang indient.

    Je krijgt alleen toegang wanneer je ook daadwerkelijk bent ingetekend voor de betreffende vakken in Progress.

    Zijn er college-opnames en zijn de opnames niet standaard toegankelijk (check eerst het rooster voordat je een aanvraag indient), dien dan een verzoek in via het online aanvraagformulier.

    Laatst gewijzigd 24-07-2024


  • Tussentijdse instroom bachelorstudie

    Procedure

    Je kunt alleen per 1 september instromen in de bachelor Rechtsgeleerdheid. Wil je toch op een ander moment instromen, bijv. om de studie tijdelijk te onderbreken, dan kan dat alleen met toestemming van de facultaire Toelatingscommissie. Met deze toestemming kun je vervolgens instromen op één van de volgende aanmeldmomenten:

    1 november
    1 februari
    1 april

    Een verzoek moet minstens 6 weken voor de gewenste instroomdatum bij de Toelatingscommissie ingediend zijn.

    Ben je van plan de bachelorstudie tijdelijk te onderbreken? Bespreek de planning dan vóóraf met de studieadviseur. De Toelatingscommissie neemt deze stap mee in haar beslissing.

    Verzoek indienen

    Verzoek toelating tussentijdse instroom Bachelor

    Laatst gewijzigd op 02-07-2024


  • Vakkenpakket laten goedkeuren / wijzigen

    Algemeen

    Iedere student (bachelor, master en premaster) moet zijn vakkenpakket laten goedkeuren. Dit moet aan het begin van blok 1 van het 2e studiejaar (bachelor) en voor de premaster en master direct na de start van de opleiding

    Dit heeft twee functies:
    - het is de eerste stap in de diplomaprocedure (bachelor en master) of een stap in de overgang tussen premaster en master;
    - het is een check of je geen vakken over het hoofd ziet.

    Als je vakkenpakket niet op tijd goedgekeurd is, leidt dat tot vertraging in de diplomaprocedure en mogelijk tot problemen bij de masterinschrijving.

    Op basis van het goedgekeurde vakkenpakket wordt het diploma aangemaakt. Controleer daarom het vakkenpakket op juistheid en volledigheid. Een bachelorpakket moet minimaal 180 ec zijn, een masterpakket minimaal 60 ec; ook onderdelen die je nog moet afronden neem je in het pakket op. Zorg ook dat vakken in de juiste categorie (propedeuse, verplichte bachelorvakken, etc.) zijn geplaatst. Vakken die je niet nodig hebt om je bachelor of master af te ronden plaats je onder het kopje extracurriculair.

    Aanmelden vakkenpakket

    Je gaat in progress naar intekenen, rechten, aanmelden vakkenpakket en meldt je vervolgens aan voor het juiste onderdeel. Wanneer het je eerste bachelor diploma betreft, meld je je aan voor 1ebachelor diploma rechten. Doorloop de stappen van het proces. Als het pakket compleet is dien je het in ter beoordeling; dit kan dus al voordat de vakken afgerond zijn.

    Handleiding

    Handleiding

    Vakkenpakket wijzigen

    Je kunt na de goedkeuring gemakkelijk een wijziging doorgeven middels het Wijzigingsformulier vakkenpakket

    Invulling keuzeruimte

    Kijk voor alle eisen met betrekking tot je opleiding in de onderwijs- en examenregeling (OER) en op Ocasys.

    Laatst gewijzigd: 06-11-2024


  • Vrijstelling

    Vrijstelling aanvragen

    Hiervoor dien je een speciaal vrijstellingsformulier in te vullen.

    Beoordeling

    De Examencommissie kan op verzoek vrijstelling verlenen van een tentamen indien je een tentamen hebt behaald van een qua inhoud, studielast en niveau overeenkomstig vak dat deel uitmaakt van een al behaald bachelor- of juridisch masterexamen (zie de Onderwijs- en Examenregelingen).

    De Examencommissie beslist binnen zes weken na ontvangst van het verzoek. Je dient gegevens te verstrekken omtrent jouw diploma, tentamens en examens op grond waarvan je een vrijstelling vraagt. Je dient ook een aantal bewijsstukken te overleggen, zoals een gewaarmerkte cijferlijst of diploma, een literatuurlijst van het vak en een vakomschrijving. De bedoeling is dat je een zo compleet mogelijk dossier inlevert; een incompleet dossier kan alleen om die reden worden afgewezen.

    Als hoofdregel geldt dat HBO vakken geen vrijstelling opleveren voor postpropedeutische vakken (bachelor- of mastervakken).

    Deadline

    Vrijstellingsverzoeken moeten zijn ingediend voor het einde vak week 2 van het blok waarin het vak waarvoor vrijstelling wordt verzocht wordt verzorgd.

    Laatst gewijzigd: 02-07-2024


  • Readers bestellen

  • Tentamenvoorzieningen (i.v.m. studeren met een functiebeperking)

    Algemeen

    Voor studenten met een functiebeperking biedt de faculteit de mogelijkheid tentamens af te leggen op een wijze die afgestemd is op hun functiebeperking. De tentamenvoorzieningen worden toegekend door de Examencommissie en uitgevoerd door de vakgroep of de Dienst Onderwijs en Studiebegeleiding (DOS).

    Proceduretijdelijke functiebeperking

    Ben je tijdelijk functiebeperkt, bijvoorbeeld door een gebroken pols, neem dan zo snel mogelijk contact op met een studieadviseur. In het contact met de studieadviseur lever je een recente deskundigenverklaring (bijv. een doktersbrief) in. Samen kan dan gekeken worden of een tijdelijke voorziening, bijvoorbeeld het gebruik van een laptop, geregeld kan en moet worden. De studieadviseur legt een eventueel verzoek om een tijdelijke voorziening namens jou voor aan de Examencommissie.

    Je krijgt vervolgens bericht van de Examencommissie over de eventuele toekenning van de voorziening. De toekenning is tijdelijk.

    Let op: een tijdelijk voorziening kan maar één keer worden toegekend. In je tijdelijke voorzieningenbrief staat aangegeven welke stappen je dient te ondernemen om de tentamenvoorziening(en) permanent te maken.

    Procedure niet-tijdelijke functiebeperking

    Heb je een niet-tijdelijke functiebeperking, vul dan de informatietool in.

    Sommige omstandigheden kunnen direct online aangevraagd worden via de informatietool; bij andere omstandigheden is een afspraak bij een studentendecaan nodig. Vul deze informatietool in om erachter te komen welke stappen jij dient te ondernemen.

    Zodra je de adviesbrief hebt ontvangen, kun je via het aanvraagformulier tentamenvoorzieningen je aanvraag indienen. Let op: de adviesbrief van de studentendecaan moet je zelf bij de faculteit inleveren. Deze wordt vanwege de privacy niet intern doorgestuurd.

    Je krijgt vervolgens bericht van de Examencommissie over de eventuele toekenning van de voorziening; zo nodig roepen wij je op voor een gesprek. Bij de toekenning wordt aangegeven of de toekenning permanent is of voor een bepaalde periode. Je hoeft een permanente voorziening niet elke tentamenperiode opnieuw aan te vragen. Bij een tijdelijke voorziening moet je je houden aan de afspraken die bij toekenning zijn gemaakt. Deze zijn te vinden in de akkoordbrief van de Examencommissie. Een tijdelijke voorziening wordt niet automatisch verlengd.

    Je bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van de voorziening(en) en het aanleveren van een verklaring en het advies van de studentendecaan. Doe je dit niet op tijd, dan kunnen wij niet garanderen dat een en ander voor de tentamenperiode is geregeld. Houd hierbij de volgende deadlines in de gaten:


    Voor blok 1: 27 september 2024
    Voor blok 2: 6 december 2024
    Voor blok 3: 28 februari 2025
    Voor blok 4: 9 mei 2025

    Tentamenvoorziening aanvragen

    1. Zorg dat je een adviesbrief krijgt van een studentendecaan. Indien je een voorziening nodig hebt voor een korte periode dan kun je deze stap overslaan (bijvoorbeeld een arm in het gips). Soms zal het nodig zijn dat je hiervoor een afspraak maakt met een studentendecaan en soms kan je aanvraag digitaal worden afgehandeld. De juiste procedure kun je vinden via de informatietool.

    2. Zodra je het advies van de studentendecaan hebt of als je voor de bovenstaande deadline geen advies kunt overleggen, meld je je voor die deadline bij de
    studieadviseur via het aanvraagformulier tentamenvoorzieningen. Het advies van de studentendecaan of – als je dat nog niet hebt – een verklaring van een deskundige – stuur je mee.

    Tentamen afleggen

    Je ontvangt uiterlijk een week voor de tentamenperiode bericht over de gang van zaken rondom de tentamenvoorzieningen. Als je deze mail niet krijgt, neem dan direct contact op
    met
    voorzieningen-rechten rug.nl

    Het organiseren van tentamenvoorzieningen is arbeidsintensief! Daarom moet je je – als je een tentamen waarvoor je je hebt aangemeld niet aflegt – uiterlijk de dag voor het tentamen afmelden via het secretariaat van de
    vakgroep. Als je het tentamen in een aparte ruimte van DOS aflegt, meld je dan uiterlijk op de dag van het tentamen af bij de afdeling Voorzieningen (zie akkoordbrief van de Examencommissie). Doe je tentamen bij DOS en kom je zonder afmelden niet naar het tentamen, dan krijg je een waarschuwing. Bij een tweede afwezigheid zonder afmelding vervalt de toegekende tentamenvoorziening. Houd hier dus rekening mee!

    Laatst gewijzigd op 05-06-2024


     
View this page in: English