Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Kennisbank Rechten Roosters & Reglementen

Suggesties of klachten

  • Klacht, bezwaar en beroep (formeel)

  • Klachten rondom tentamens

    Algemeen

    Wanneer je een klacht hebt over de procedures rondom, of organisatie of het afnemen van tentamens kan je, nadat je jouw bezwaar kenbaar hebt gemaakt bij de docent/surveillant, jouw klacht formeel indienen bij de Examencommissie.

    Voorbeelden van klachten over tentamens zijn:

    - De docent/surveillant was te laat aanwezig
    - Het tentamen bevatte vage vraagstelling(en)
    - Er waren technische problemen bij digitaal tentamineren
    - Er was geluidsoverlast tijdens een tentamen
    - Het tentamen is onzorgvuldig beoordeeld

    De Examencommissie kan, ook in het geval van een gegronde klacht, nooit een cijferwijziging bewerkstelligen. Wel kunnen zij maatregelen (laten) nemen ter voorkoming van (verdere) schade in de toekomst, of examinatoren verzoeken rekening te houden met gegronde grieven.

    Klacht over de inhoud van het tentamen of de beoordeling

    Wanneer je het niet eens bent met de inhoud of met de beoordeling van het tentamen (en dientengevolge het cijfer dat je hebt behaald), dien je jouw bezwaar allereerst bij de betrokken docent kenbaar te maken. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, kan je een beroepschrift indienen binnen een termijn van 6 weken na bekendmaking van het cijfer bij het College van Beroep voor de Examens (CBE) via het online loket Rechtsbescherming.

    Klacht over gang van zaken tijdens het tentamen

    Je kan een klacht online indienen bij de Examencommissie. Zij zullen binnen 6 weken reageren op jouw klacht.

    Laatst gewijzigd op 02-07-2024


View this page in: English