Wat
is de NSE
|
Elk
jaar, in januari, gaat de Nationale Studenten Enquête weer van
start. Deze enquête is een van de mogelijkheden om feedback te
geven op het onderwijs aan onze faculteit. Voor de faculteit is
deze feedback erg belangrijk om verbeteringen door te kunnen
voeren. We vertellen je graag wat we gedaan hebben en doen met de
ontvangen feedback.
Zo is
in eerdere enquêtes aangegeven dat:
-
Studenten
meer aandacht willen voor het opdoen van vaardigheden voor de
beroepspraktijk.
Mede
daarom hebben we het verplichte vak Recht
in Praktijk opgenomen
in onze masteropleidingen. Studenten kunnen deze ruimte gebruiken
voor bijvoorbeeld een stage, advieswerk in een rechtswinkel of het
meedoen aan pleitwedstrijden, masterclasses, etc. Daarnaast is dit
jaar het Groninger
Centrum voor Juridische Vaardigheden opgericht.
Dit centrum ontwikkelt aanvullend onderwijsmateriaal gericht op het
ondersteunen van studenten bij het verkrijgen en versterken van hun
juridische vaardigheden.
-
Studenten
de aansluiting met de beroepspraktijk voor verbetering vatbaar
vinden.
Mede hierdoor worden er vanuit Careers
Services Law veel
carrière-evenementen georganiseerd zoals de Rechten
Carrière Weken, BAANBREAKING en de Stagevoorlichting. Ook is
een Learning Community voor stagelopers opgezet, kunnen individuele
loopbaangesprekken plaatsvinden met de facultaire loopbaancoach en
worden diverse gastcolleges gegeven door professionals vanuit de
juridische beroepspraktijk.
-
Studenten
de samenwerking met anderen willen versterken.
Dit is onder andere een punt van aandacht geworden in ons bachelor
afsluitende project: de Studentenrechtbank. Peerfeedback, waarbij
studenten met elkaar in gesprek gaan aan de hand van gedetailleerd
commentaar over elkaars werk, is hier sinds dit jaar een onderdeel
van geworden.
-
Studenten
ons toets- en beoordelingsbeleid voor verbetering vatbaar
vinden.
Studenten gaven aan
het fijn te vinden om meer feedback op o.a. papers te ontvangen.
Bij de papertoetsing is daarom een nieuwe vorm geïntroduceerd:
feedback-paper. Wanneer deze vorm wordt gehanteerd krijgt de
student minimaal één keer feedback op de conceptversie
van de paper. Bij de uitvoering van het nieuwe toetsbeleid zijn
meer mogelijkheden voor informele toetsmomenten waarin feedback
wordt verwacht.
|