Rosalie Koolhoven: 'Consument kan de dupe worden van de grote macht van de platforms'
Wie een kapper in de buurt zoekt, wil weten hoe laat de trein naar Den Helder vertrekt of een kinderfeestje organiseert kan al bijna niet om de techbedrijven heen: Grote kans dat Google de weg naar een nieuw kapsel wijst, een app op de telefoon de treinreis plant en WhatsApp de cadeauwensen van dochterlief doorgeeft. En dat vrienden en familie de foto’s van het feestje uiteindelijk op Facebook zien. Volgens Rosalie Koolhoven, universitair docent it-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, zijn de risico's: Minder aanbod, slechtere prijzen en slechtere voorwaarden. Mensen zijn gemakzuchtig, raken gewend aan boeken via Bol.com. Dat maakt het voor andere bedrijven moeilijk om te blijven concurreren en de consument wordt wat kwetsbaarder: platforms weten wat je zoekt, doen gericht aanbiedingen, als ze anderen uit de markt werken is er minder concurrentie en kunnen ze hogere prijzen vragen.” Zo zegt ze in De Telegraaf.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 06 januari 2025 12:57 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Liekuut | Alette Smeulers: ‘Schending van mensenrechten gaat óók over ons’
'Mensenrechten zijn niet politiek, maar we maken wel op politieke basis de keuze om ons wel of niet uit te spreken: wél tegen Rusland, niet tegen Israël.’ Dat is gevaarlijk, zegt Alette Smeulers, hoogleraar internationale misdrijven. ‘Als we toestaan...
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?