Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Mensen met psychose vaak slachtoffer van geweld

09 september 2024
Foto: hakielberry

Mensen met een psychose worden veel vaker slachtoffer van geweld en criminaliteit dan de algemene bevolking. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Bertine de Vries dat zij op 19 september verdedigt aan de Rijksuniversiteit Groningen. Personen met een psychotische stoornis, zoals schizofrenie, lopen vier tot zes keer meer risico om slachtoffer te worden van bijvoorbeeld fysieke mishandeling of bedreiging.

Het stereotype dat mensen met een psychische aandoening eerder daders dan slachtoffers zijn, wordt in het onderzoek weerlegd. De Vries laat zien dat de kwetsbaarheid van deze groep samenhangt met hun psychotische symptomen. Hallucinaties en wanen kunnen hen belemmeren in het inschatten van gevaar, waardoor zij een makkelijke prooi worden voor geweldplegers.

Naast de psychische symptomen spelen ook factoren, zoals armoede en dakloosheid, een belangrijke rol. Deze mensen wonen vaak in onveilige buurten en hebben een minder sterk sociaal netwerk.

In haar onderzoek testte De Vries ook de interventie BEATVIC, waarbij een psychomotorische kickbokstraining werd ingezet om de weerbaarheid van mensen met een psychose te vergroten. Hoewel de methode veelbelovend leek, bleek uit de resultaten dat er geen vermindering van slachtofferschap was ten opzichte van de controlegroep.

De Vries pleit voor meer aandacht voor deze kwetsbare groep. ‘Mensen met een psychose worden te vaak over het hoofd gezien als het gaat om hun risico op slachtofferschap,’ stelt ze. Haar onderzoek benadrukt de dringende noodzaak van preventieve maatregelen en effectieve ondersteuning voor mensen met psychotische stoornissen.

Verder lezen
Laatst gewijzigd:11 september 2024 09:17