Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG-onderzoekers ontwikkelen bordspel om veerkracht van leraren in opleiding te verhogen

06 november 2023

RUG onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioural and Social Sciences hebben in het kader van het NRO project ‘Life is tough but so are you’ een bordspel met de toepasselijke naam ‘Floreraar?!’ ontwikkeld om de veerkracht van leraren in opleiding te verhogen. Het spel wordt inmiddels door verschillende (basis- en voortgezet onderwijs) lerarenopleidingen door heel Nederland gespeeld. Bovendien wordt het bordspel door schoolopleiders ingezet voor aanstaande en beginnende leraren.

Floreraar?!

De onderzoekers kwamen op het idee omdat het lerarenberoep heeft te kampen met hoge uitvalcijfers. Uit onderzoek blijkt dat veerkracht een belangrijke factor is voor het volharden in het beroep.

Veerkracht; meer dan omgaan met tegenslagen

De onderzoekers willen op laagdrempelige en toegankelijke wijze het gesprek over veerkracht aangaan. Veerkracht wordt in onze maatschappij steeds belangrijker. Zo ook voor leraren. En het goede is: veerkracht kan je ontwikkelen. Veel mensen denken bij veerkracht aan het kunnen omgaan met tegenslagen. Aan wat iemand aankan. Dit klopt op zich wel, maar veerkracht is breder en gaat niet alleen over ‘terugveren’ of ‘herstellen’, maar ook over verder ontwikkelen en floreren. Juist het pro-actief werken aan je veerkracht, dus al vóórdat er problemen zijn, is belangrijk. Floreraar?! helpt daarbij.

Nieuw bordspel gericht op verhogen van studentenwelzijn

Het bordspel smaakt naar meer. Onder leiding van Marjon Fokkens-Bruinsma heeft Lisa Kiltz in het kader van haar promotieonderzoek een ander bordspel ontworpen. In haar onderzoek wordt met behulp van het bordspel gekeken naar hoe de leeromgeving zo kan worden ingericht dat dit het welzijn van de studenten bevordert.

Meer weten?

Wie meer wil weten over Floreraar?! of de onderzoeksprojecten over veerkracht en welbevinden bezoekt de THRIVE website. Voor vragen over dit project kan contact worden opgenomen met Marjon Fokkens-Bruinsma.

Laatst gewijzigd:13 juni 2024 13:15
View this page in: English

Meer nieuws

  • 15 juli 2024

    12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof

    Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.

  • 11 juli 2024

    Toegewijde docent en mentor gedecoreerd

    Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Tijdens haar afscheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen.

  • 27 juni 2024

    Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024

    Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...