Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Publicatie RUG-Jaarverslag 2022

29 juni 2023

Het RUG-jaarverslag 2022 staat online. Hierin legt de Rijksuniversiteit Groningen in woord en cijfers verantwoording af over het gevoerde beleid in het kalenderjaar 2022 en de besteding van de rijksbijdrage.

Veel aandacht is er onder meer voor het beleid om diverse verbindingen met de samenleving en de regio te leggen, door middel van interdisciplinaire Schools en het samenwerkingsverband van de Universiteit van het Noorden (UvhN). Het verslag gaat verder in op veiligheid op meerdere terreinen, zoals kennisveiligheid, sociale veiligheid, cybersecurity, privacy en internationale samenwerking. Een belangrijk gegeven was de oorlog in Oekraïne, waardoor de prijzen stegen en inflatie fors toenam. Was de RUG in 2019 nog zo’n € 9 mln kwijt aan energie, in 2022 is dat maar liefst ruim € 26 mln. Het leidde tot een aantal maatregelen om energie te besparen.

De inflatie en ontwikkeling van de energieprijzen hebben een grote impact op de resultaats- en reservepositie van de RUG. Inmiddels zijn stappen gezet om de voor de komende jaren voorziene tekorten in stappen om te buigen tot er in 2026 minimaal sprake is van een duurzaam bestedingsevenwicht. Hiertoe is het programma ‘TeRUG in balans ’26’ in het leven geroepen. In vergelijking met eerdere jaren hebben zich geen grote veranderingen voorgedaan. Het aantal studenten bleef bijvoorbeeld nagenoeg op hetzelfde niveau van ca. 35.000. Het aandeel internationale studenten nam met iets meer dan een procentpunt verder toe, van 25,8% naar 27,2%.

Laatst gewijzigd:29 juni 2023 16:37