Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Gepeste kinderen zien sociale relaties door donkere bril’

05 april 2022

Kinderen die gepest worden, bekijken sociale relaties negatiever dan kinderen die niet gepest worden, blijkt uit onderzoek van sociologe Sanne Kellij en collega’s. Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Adolescent Research Review.

Zwarte bril

Kellij onderzocht door middel van een zogenaamde systematische review hoe gepeste kinderen aankijken tegen sociale relaties. Ze analyseerde hiervoor 142 eerder uitgevoerde onderzoeken en vond dat kinderen die gepest worden negatiever over sociale relaties denken dan kinderen die niet gepest worden. Kellij: ‘Gepeste kinderen voelen zich sneller afgewezen en hebben het gevoel dat ze niet op hulp van anderen kunnen rekenen. Ook denken ze sneller dat anderen gemene bedoelingen hebben en maken ze zich meer zorgen over negatieve beoordelingen van anderen. Ze zien sociale relaties als het ware door een zwarte bril.’

Twee kanten

Kellij benadrukt dat enige voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren van de resultaten van haar onderzoek. Of pesten leidt tot een negatievere kijk op sociale relaties of dat die negatievere kijk juist pesten veroorzaakt, weet ze namelijk nog niet zeker. ‘Het zou kunnen dat pesten ervoor zorgt dat kinderen gevoeliger worden, dat bijvoorbeeld grapjes sneller verkeerd vallen en ongelukjes zoals een duw sneller gezien worden als bewust gemeen gedrag. Het kan ook zo zijn dat kinderen die wat heftiger reageren op een grapje een groter risico lopen om gepest te worden, omdat ze misschien in de ogen van anderen overdreven reageren.’

Serieus nemen

Volgens Kellij is het van groot belang dat de gevoelens van gepeste kinderen serieus genomen worden. ‘Uit onderzoek blijkt dat veel kinderen die aangeven dat ze gepest worden niet als slachtoffer gezien worden door andere kinderen of door leerkrachten. Maar wat telt, is hoe deze kinderen zich voelen. Ik denk dat het belangrijk is kinderen die zeggen dat ze gepest worden serieus te nemen. Ga met ze in gesprek en vraag waarom ze zich zo rot voelen en wat ze zou kunnen helpen. Ga ook met degene die als pester wordt aangegeven in gesprek en probeer begrip te wekken voor hoe het slachtoffer zich voelt.’

Informatie

Sanne Kellij

Kellij, S., Lodder, G.M.A., van den Bedem, N., Güroğlu, B., & Veenstra, D.R. (2022) ‘The Social Cognitions of Victims of Bullying: A Systematic Review’. Adolescent Research Review .

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 08:18
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 maart 2025

    Liekuut | De hoge prijs van conflicten

    Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.

  • 10 maart 2025

    Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen

    Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.