Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Registratie nevenwerkzaamheden

16 maart 2022

Als RUG vinden we het van belang dat onze hoogleraren in nauwe verbinding staan met de samenleving. Het hebben van nevenfuncties kan die verbinding versterken. Tegelijkertijd streven we volledigheid, openheid en transparantie in de registratie van nevenwerkzaamheden na. In de sectorale regeling nevenwerkzaamheden van Universiteiten van Nederland (UNL) is afgesproken dat hoogleraren verplicht zijn hun relevante nevenfuncties te melden bij hun universiteit. Voor deze nevenwerkzaamheden moet vervolgens toestemming worden verleend.

In veel gevallen gaat dit goed, maar er komen ook nog onvolkomenheden in de registratie voor. Hier ligt een gezamenlijke opdracht: het tijdig en volledig doorgeven van nevenwerkzaamheden en een goede, transparante registratie hiervan.

Het College van Bestuur heeft daarom besloten om de correcte registratie van nevenwerkzaamheden van hoogleraren bij de RUG via verschillende acties op te pakken. Een speciale taakgroep is hier inmiddels mee aan de slag, onder meer met het uitvoeren van zogenaamde cross-checks op beschikbare en mogelijk nog ontbrekende gegevens. Waar administratief de medewerkerspagina op de RUG-website en het formele RUG-register nog niet congruent zijn, zal dit in overleg met hoogleraren zo spoedig mogelijk worden hersteld.

Ten slotte zij opgemerkt dat bij het niet volledig (actueel) zijn van gegevens over nevenwerkzaamheden, de RUG niet uitgaat van doelbewust handelen. Transparantie is immers een hoog goed en ook in ieders belang.

Het College van Bestuur gaat ervan uit dat bovengenoemde acties zullen leiden tot een geactualiseerde registratie van nevenwerkzaamheden.

Laatst gewijzigd:17 maart 2022 09:18