Een emotioneel veeleisende baan. Wat doet dat met je?
Een winkelmedewerker die vriendelijk moet blijven tegen klanten, een rechter die neutraal moet blijven of een agent die hun emoties onder controle moet houden in een dreigende situatie. Sommige banen vragen niet alleen om vakkennis, maar vragen ook veel op emotioneel vlak. Wat doet dat eigenlijk met de emoties van de werknemers zelf? Nieuw onderzoek toont aan dat deze werknemers op de lange termijn hun geluk en tevredenheid verliezen. Susan Reh, Cornelia Wieck en Susanne Scheibe publiceerden hier onlangs een artikel over in the Journal of Applied Psychology.
Over de korte termijn effecten van emotioneel veeleisende banen weten we al het een en ander. Eerder onderzoek liet zien dat medewerkers het zwaar vinden om een baan te hebben waarin zij emoties moeten tonen die zij niet oprecht voelen. Tegelijkertijd kunnen werknemers door hun baan beter leren omgaan met hun emoties.
Reh, Wieck en Scheibe hebben nu ook naar de lange termijn effecten gekeken. Zij combineerden hiervoor gegevens uit twee datasets: welzijnsdata van meer dan 2400 werknemers die over een periode van tien jaar is verzameld en informatie over de emotionele aard van banen uit een grote databank van beroepen. Op de lange termijn ervaren werknemers met een emotioneel veeleisende baan niet meer boosheid, angst of stress, maar nemen hun werktevredenheid en geluk af.
Kortom: werknemers in banen die hen emotioneel veel belasten verliezen naar verloop van tijd hun enthousiasme voor hun werk. Volgens de onderzoekers ligt er voor leidinggevenden en organisaties een uitdaging om ervoor te zorgen juist deze werknemers tevreden en gelukkig blijven in hun baan.
Laatst gewijzigd: | 26 juli 2021 09:35 |
Meer nieuws
-
15 april 2025
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
-
17 maart 2025
Liekuut | De hoge prijs van conflicten
Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.
-
10 maart 2025
Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen
Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.