Hoogleraar Stynke Castelein wint de Vrouw in de Media Award Groningen
Prof. dr. Stynke Castelein, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd onderzoek bij Lentis, ontvangt de Vrouw in de Media Award 2018 Groningen. Castelein heeft zich in 2018 volgens 27% van de online stemmers het beste in de media geprofileerd. Ze wordt door de stemmers geroemd omdat ze pal staat voor kwetsbare patiëntengroepen en hen een stem geeft. Beeldhouwer Natasja Bennink eindigde met 26% op de tweede plaats. Softbalster Dinet Oosting werd derde. In totaal waren drie hoogleraren van de RUG genomineerd voor de Vrouw in de Media Award 2018. Naast Stynke Castelein dongen ook Janka Stoker en Iris Vis mee naar de prijs vanwege hun zichtbaarheid als vrouwelijk rolmodel in de regionale en lokale media.
De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.
Over de winnares
Stynke Castelein is hoogleraar herstelbevordering bij ernstige psychische aandoeningen aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en hoofd onderzoek bij GGZ instelling Lentis. Ze wordt door de stemmers gezien als vernieuwer in de GGZ en relevant voor gezondheidszorgontwikkeling. Volgens de stemmers staat Castelein ‘als hoogleraar pal voor een kwetsbare doelgroep, heeft ze uitmuntende kwaliteiten, maakt ze moeilijke materie begrijpelijk en doet ze daadwerkelijk veel om het stigma in de GGZ tegen te gaan. Ze is een doorzetter, duidelijk en helder in communicatie. Ze brengt wetenschap naar de praktijk. Een rolmodel voor velen’. Vorig jaar won senior onderzoeker bij dezelfde instelling Lentis, Jojanneke Bruins, de Vrouw in de Media Award Groningen.
Regionale Vrouw in de media award
De regionale award is een onderdeel van de landelijke Vrouw in de Media Awards. De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media. Op voordracht van journalisten en het publiek zijn tien landelijke en per provincie tien regionale rolmodellen geselecteerd. Er kon tot donderdag worden gestemd op www.vrouwindemedia.nl. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. Ruim 25.000 mensen brachten hun stem uit.
Tekort vrouwelijke rolmodellen in de media
De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5% vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma`s is 12% van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Dagbladen is 12% van de genoemde experts vrouw. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil. Alle prijswinnaars ontvangen een beeld gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt. De Vrouw in de Media Award 2018 is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt en wordt mede mogelijk gemaakt door Coalitie Beeldvorming in de media / ministerie OCW.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:56 |
Meer nieuws
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
10 september 2024
Steeds weer de verkeerde
Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...