Performance attainment and intrinsic motivation: An achievement goal approach
Promotie: mw. M. Blaga, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Performance attainment and intrinsic motivation: An achievement goal approach
Promotor(s): prof.dr. N. van Yperen
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Analyse van prestatiedoelen, prestatietaken en motivatie
Monica Blaga deed onderzoek naar prestatiedoelen. Dit zijn mentale representaties van de gewenste bekwaamheid op de korte of lange termijn in prestatie-relevante situaties. Braga analyseerde eerst systematisch de relaties tussen prestatiedoelen enerzijds, en taakprestaties en intrinsieke motivatie anderzijds. Daarna deed ze twee experimenten waarbij ze relevante - maar in de literatuur grotendeels onderbelichte - onderwerpen onderzocht.
Uit de analyses blijkt dat prestatiedoelen over het algemeen zijn gecorreleerd met taakprestaties en intrinsieke motivatie. Uit de experimenten blijkt dat prestatiedoelen kunnen worden gecombineerd met specifieke target doelen. Afhankelijk van mens prestatieverwachtingen kunnen deze target prestatiedoelen taakprestatie beïnvloeden. Ook kunnen bepaalde target prestatiedoelen het positieve verband tussen interesse en prestatie ondermijnen.
Monica Blaga (Roemenië, 1982) deed aan de RUG de Research Master Human Behaviour in Social Contexts en verrichtte ze haar promotieonderzoek als Ubbo Emmius Bursaal. Momenteel is ze docent psychologie aan de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:01 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.