Professional community and student achievement
Promotie: mw. C. Lomos, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Professional community and student achievement
Promotor(s): prof.dr. R.J. Bosker
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Effectiviteit van professionele gemeenschap op middelbare scholen onderzocht
Catalina Lomos deed onderzoek naar de rol van de zogenaamde professionele gemeenschap op Nederlandse middelbare scholen. Bij deze overlegstructuur van leraren en schoolleiding staat verbetering van het werk in de klas en in de school centraal. Professionele leergemeenschappen kunnen een positieve invloed hebben op het functioneren van leraren en in het verlengde daarvan, op de resultaten van leerlingen.
Lomos’ resultaten, gebaseerd op informatie verstrekt door leerkrachten uit verschillende vakken zoals wiskunde, Nederlands en Engels, geven inzicht in de specifieke kenmerken van activiteiten die gerelateerd zijn aan het concept van de professionele gemeenschap. Op de onderzochte scholen kwamen deze activiteiten voornamelijk voor in de vorm van het samenkomen van leerkrachten om zaken te bespreken zoals de ontwikkeling van nieuwe curricula, de doelstellingen van de school, of de inrichting van het onderwijs per klas, waarbij steeds het accent lag op een verbetering van de leerlingprestaties. Lomos concludeert dat door in teamverband verantwoordelijkheid te nemen voor het goed functioneren van de organisatie, de nadruk meer ligt op de school in zijn geheel dan op het onderwijs binnen de vaksecties. Gezien de matige frequentie van activiteiten in het kader van de professionele gemeenschap op Nederlandse middelbare scholen, zullen deze organisaties meer inspanningen moeten gaan leveren op dit gebied, vindt Lomos.
Over de mogelijke relatie tussen het vόόrkomen van professionele gemeenschappen en leerlingprestaties concludeert Lomos dat er slechts sprake is van een klein direct positief effect en eigenlijk alleen voor het VWO.
Catarina Lomos (Roemenië, 1979) behaalde in 2007 haar master Human Behaviour in Social Contexts aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed haar promotieonderzoek met een Ubbo Emmius Beurs bij het Instituut voor Onderwijsonderzoek GION. Ze is inmiddels begonnen als postdoc-onderzoeker bij CEPS/INSTEAD in Luxemburg.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:00 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.