Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuwe internationale masteropleiding Visuele stoornissen: diagnostiek en ondersteuning

06 december 2011

De Rijksuniversiteit Groningen start in september 2012 met een interdisciplinaire masteropleiding Visuele stoornissen: diagnostiek en ondersteuning. Deze masteropleiding is bedoeld voor professionals op het gebied van onderwijs, zorg en revalidatie van mensen met visuele stoornissen of verstandelijke en visuele stoornissen.

Dr. Paul Looijestijn, onderwijscoördinator van de opleiding: ‘De masteropleiding biedt een interdisciplinaire benadering van visuele stoornissen en verstandelijke en visuele stoornissen. Onze missie is om studenten uit het werkveld op te leiden in kwalitatief en kwantitatief onderzoek, met als doel de participatie van kinderen en volwassenen met visuele stoornissen, en met een combinatie van verstandelijke beperkingen en visuele stoornissen te verbeteren.’

Verbetering kwaliteit van leven

Studenten worden na afronding van de opleiding Master of Science in de pedagogische wetenschappen en zijn dan goed gekwalificeerd om onderzoek te doen op het gebied van mensen met visuele stoornissen of met verstandelijke beperkingen en visuele stoornissen. Gebrek aan kennis van hulpverleners op dit gebied heeft vaak ernstige negatieve gevolgen voor de kwaliteit van leven voor mensen uit deze doelgroepen. Wat is cerebrale visuele inperking (CVI) en de neuropsychologische diagnostiek van hogere visuele functies? Hoe ontwikkelen visuele stoornissen bij een progressieve ziekte van het netvlies of in de hersenen? En ook: wat voor gevolgen heeft het niet kunnen onderscheiden van gezichten of gezichtsuitdrukkingen voor de dagelijkse sociale contacten?

Interdisciplinaire benadering

Met een interdisciplinaire benadering is deze masteropleiding de eerste ter wereld die gebaseerd is op de International Classification of Functioning, Disability and Health van de Wereldgezondheidsorganisatie én het ondersteuningsmodel van de American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. De opleiding wordt erkend en is gecertificeerd door de Leonardo European Vision Rehabilitation and Education Training Association en is gecertificeerd door de WHO Collaborating Centre for the Family of International Classifications in Nederland.

Noot voor de pers

Meer informatie: dr. P.L. Looijestijn, onderwijscoördinator, tel. 050-5997170/363 6587, e-mail: p.l.looijestijn rug.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:57
View this page in: English

Meer nieuws

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...