Inclusief onderwijs: anders omgaan met verschillen
Oratie: dhr. prof.dr. S.J. Pijl, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Inclusief onderwijs: anders omgaan met verschillen
Leeropdracht: Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot ‘inclusief onderwijs’
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Het is heel gebruikelijk in Nederland om een leerling met beperkingen en/of gedragsproblemen te verwijzen naar een aparte school voor speciaal onderwijs. In de afgelopen decennia zijn er echter steeds meer vraagtekens bij deze werkwijze geplaatst. Het alternatief is dat leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen onderwijs in de gewone school krijgen samen met hun leeftijdsgenoten uit de buurt. Dat wordt aangeduid als ‘inclusief onderwijs’.
De overheid heeft op verschillende manieren de ontwikkeling naar inclusief onderwijs gestimuleerd, maar in de praktijk is het nog niet zo eenvoudig scholen inclusiever te maken. Alhoewel er veel voorbeelden van inclusief onderwijs in Nederland zijn, kiezen veel scholen er juist voor steeds meer leerlingen te verwijzen.
Het nadeel daarvan is dat deze leerlingen uit hun lokale samenleving gehaald worden. De gewone school geeft kinderen met beperkingen en/of gedragsproblemen de mogelijkheid sociale relaties op te bouwen met andere kinderen uit de buurt.
Het hebben (en houden) van vriendschappen is een belangrijk doel van inclusief onderwijs. In onderzoek is nagegaan of dat ook lukt. De resultaten laten zien dat ongeveer een kwart van de leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen geenof erg weinig vrienden heeft. De rest redt zich in sociaal opzicht goed.
Dat is overigens niet direct een reden om leerlingen naar het speciaal onderwijs te sturen. De vraag is hoe leerlingen ondersteund kunnen worden in het verwerven van vriendschappen. Verder kan het voor een deel van de leerlingenmet beperkingen en/of gedragsproblemen goed zijn (tijdelijk) in (part-time) tussenvormen van gewoon en speciaal onderwijs les te krijgen.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:17 |
Meer nieuws
-
29 april 2025
Elitisme even bedreigend als populisme
Bij ‘racisme’ of ‘seksisme’ worden mensen beoordeeld op huidskleur of gender en als gevolg daarvan anders en minderwaardig gevonden. Maar er is ook iets wat je ‘educationisme’ zou kunnen noemen: ‘hoogopgeleiden’ die neerkijken op ‘laagopgeleiden’....
-
15 april 2025
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...