Albert Verheij benoemd tot hoogleraar Privaatrecht, in het bijzonder het verbintenissenrecht
Dr. Albert Verheij is per 1 augustus 2010 benoemd tot hoogleraar aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Hij bekleedt de leerstoel Privaatrecht, in het bijzonder het verbintenissenrecht. Het verbintenissenrecht bestrijkt een breed terrein, betreffende contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, vertegenwoordiging, onverschuldigde betaling, ongerechtvaardigde verrijking en zaakwaarneming. Dit terrein wordt aan de RUG traditioneel grensoverschrijdend benaderd.
Albert J. Verheij (Den Haag, 1972) studeerde in 1996 af aan de Vrije Universiteit in de richtingen privaatrecht en staats- en bestuursrecht. In 2002 promoveerde hij cum laude op het proefschrift ’Vergoeding van immateriële schade wegens aantasting van de persoon’, waarvoor hij de Premium Erasmianum ontving. Van 2004-2006 was Verheij buitengewoon hoogleraar aan de North-West University in Zuid-Afrika. Sinds 2006 was hij onder meer honorair universitair hoofddocent privaatrecht aan de Universiteit Utrecht, advocaat op de afdeling litigation bij het Amsterdamse advocatenkantoor Stibbe en research fellow bij het onderzoeksinstituut Intervict aan de Universiteit van Tilburg.
Laatst gewijzigd: | 22 januari 2024 09:14 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?