Schoon water en droge voeten duurder
De waterschapslasten stijgen aanzienlijk sterker dan de inflatie. De stijging van de provinciale heffingen is gering. Dit maakt COELO vandaag bekend.
COELO (Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden) is een onderzoeksinstituut verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Waterschapslasten: stijging 3 à 4 keer de inflatie
Waterschappen zorgen voor droge voeten en zuiveren het afvalwater. Elk huishouden betaalt hiervoor een ingezetenenheffing en een zuiveringsheffing. De gemiddelde ingezetenenheffing stijgt dit jaar met 2,57 euro tot 62,63 euro, een verhoging van 4,3 procent. De gemiddelde zuiveringsheffing voor een meerpersoonshuishouden stijgt met ruim 5 euro tot 154 euro (+ 3,4 procent). Beide stijgingen liggen ruim boven de inflatie van circa 1 procent.
Huiseigenaren betalen verder nog een heffing 'gebouwd', een soort waterschaps-ozb. Die is op dit moment nog niet bekend.
Autobelasting provincies stijgt nauwelijks
Provincies heffen één belasting: opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Zij dreigen deze belasting kwijt te raken bij de invoering van rekeningrijden. Bovendien bezuinigt het rijk binnenkort honderden miljoenen op het provinciefonds. Toch stijgen de opcenten dit jaar nauwelijks. In acht van de twaalf provincies blijven ze gelijk. Een eigenaar van een auto van 1.000 kilo die rijdt op benzine betaalt in 2010 gemiddeld 54 cent meer dan vorig jaar.
Gemeentelijke heffingen nog niet bekend
Niet alle gemeenten hebben hun tarieven al vastgesteld. Daarom is het op dit moment nog niet te zeggen in welke mate de gemeentelijke lasten zullen stijgen. De stijging van de lasten in grote gemeenten wordt volgende week bekend.
Relatie met andere cijfers
Het CBS publiceert vandaag de stijging van de begrote opbrengst van de lokale belastingen. Die cijfers verschillen van de hierboven gepresenteerde lasten. Opbrengsten stijgen vaak sterker dan lasten, doordat er elk jaar weer meer huishoudens, woningen en auto’s zijn. De opbrengst van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting stijgt bijvoorbeeld veel sterker dan het bedrag per auto, doordat er steeds meer auto’s rondrijden. Opbrengsten zeggen dus weinig over de door huishoudens ervaren lasten.
Noot voor de pers
Meer informatie: Corine Hoeben, tel. 050-3633766 of Maarten Allers, telefoon 050-3633745, e-mail: coelo rug.nl.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:57 |
Meer nieuws
-
22 oktober 2024
De dreigende kloof op het platteland
Het valt wel mee met de veronderstelde kloof tussen stad en platteland, vindt Felix Pot. ‘Er dreigt eerder een kloof óp het platteland: tussen autobezitters en mensen die niet over eigen vervoer beschikken.'
-
21 oktober 2024
Liekuut | Vol stroomnet? We moeten efficiënter omgaan met een schaars goed
Er is een boel gezegd over het vollopen van het stroomnet, en er wordt ook hard gewerkt aan uitbreiding van het net. Maar, zegt Machiel Mulder, hoogleraar Energie-economie bij de Rijksuniversiteit Groningen, het net vergroten is niet de...
-
01 oktober 2024
Oratie Milena Nikolova: The Economics of Happiness
Op vrijdag 11 oktober 2024 houdt hoogleraar Milena Nikolova haar oratie voor de Aletta Jacobs leerstoel in ‘the Economics of Well-being’. In haar oratie verkent Nikolova de economie van het geluk, waarbij ze de historische wortels en de moderne...