UniversiteitsmuseumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Te zien in UMCG: Phantom Models 7

T/m 30 september 2023, Poortweg, UMCG Hoofdgebouw
phantom models 7

In de carrousel aan de Poortweg in het UMCG is het werk Phantom Models 7 te zien van de Italiaanse kunstenaar Christian Fogarolli (1983), waarin hij wetenschappelijk erfgoed combineert met moderne kunst.

In Phantom Models 7 toont Fogarolli recente MRI-scans van zijn eigen hersenen in combinatie met het draadmodel van Büchi. Dit draadmodel uit de 19e eeuw maakte waarschijnlijk voor het eerst zichtbaar hoe onze hersenen informatie doorgeven.

Dankzij razendsnelle ontwikkelingen in technologie en kennis weten onderzoekers steeds meer over het menselijk brein. Al die inzichten vergroten onze kennis, maar - zo bevraagt Fogarolli in Phantom Models 7 - zorgt die toenemende kennis er tegelijkertijd niet ook voor dat we uit het oog verliezen wat het is om mens te zijn?

Phantom Models 7 kwam tot stand in samenwerking met het Universiteitsmuseum Groningen en is tot en met september te zien in het UMCG.

Laatst gewijzigd:06 september 2023 12:56