Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Wat zijn de gevolgen van globalisering voor lokale religieuze tradities? Hoe worden debatten over conflict, migratie en gender geframed?
Vandaag de dag speelt religie in veel conflicten wereldwijd, en op verschillende niveaus, een belangrijke rol. Tegelijkertijd vormt religie ook een wezenlijk onderdeel van het leven van mensen, als bron van solidariteit en de wijze waarop mensen samenleven.
Ondanks het belang van religie hebben NGO's, regeringen maar ook journalisten - vaak op basis van simplistische en achterhaalde aannames - dikwijls een verkeerd of onvolledig beeld van de rol van religie in de moderne wereld, en de betekenis die het voor verschillende volkeren heeft. Dit kan onnodig leiden tot spanningen en misverstanden, met mogelijk ernstige gevolgen.De track Religion, Conflict and Globalization bestaat uit een verplichte introductiecursus (5 ECTS), een verplicht vak Onderzoeksmethoden (5 ECTS), vier keuzevakken (5 ECTS elk) en een scriptie (20 ECTS). 10 ECTS zijn voor een praktische stage (10 ECTS). Als je de track in deeltijd wil volgen, neem dan contact op met de studieadviseur.
Alle studenten volgen de introductiecursus, waarin de
belangrijkste theoretische lijnen voor het beschouwen en bestuderen
van religie binnen deze setting uitgezet worden. Daaronder vallen
benaderingen uit de antropologie, sociologie, politieke filosofie
en theorie en de theorie van de internationale betrekkingen. Binnen
de cursus ligt een belangrijk accent op het uiteenzetten van de
betekenis van 'cultuur', 'samenleving', 'politiek' en
'macht'.
Het tweede verplichte vak is 'Social Scientific Research Methods'.
Hierin worden studenten bekend gemaakt met onderzoeksmethoden en
ontwikkelen ze de onderzoeksvaardigheden die nodig zijn voor het
afronden van een onderzoeksproject – zoals de scriptie.
Daarnaast kies je vier keuzevakken.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Kernvak: Religion, Conflict and Globalization: A Critical Introduction (5 EC) You will be introduced to the most important theories in the study of religion, conflict and globalization. You will also learn various aspects of International Relations. This will include anthropological, political sociological, and political philosophical approaches to the study of religion, conflict, and globalization. | ||||
Keuzevak: Religion, Gender, and Sexuality (5 EC, facultatief) You will learn to recognize and conceptualize the links between religion, gender, and sexuality. You will be introduced to classic authors on these topics, and in the second part of the course, you will focus on discussing ethnographic research detailing how sexuality and gender are shaped culturally and religiously. | ||||
Keuzevak: Religion, Violence and Conflict Transformation (5 EC, facultatief) You will examine the fundamental questions at the intersection of the discourse and practice of religion, violence, and conflict transformation. You will examine how these concepts interrelate and will investigate assumptions that lie behind their use, as well as how they are put into practice. | ||||
Keuzevak: Science, Ecology, and New Spiritualities in Global Perspectives (5 EC, facultatief) You will explore the conflicts and pluralistic dimensions that crystallize around science, politics, religion, spirituality, and ethics on a global scale. Looking at discourses on nature, ecology, and sustainability in particular, you will get a good idea of how seemingly marginal currents have exerted a decisive influence on the public place of religion from the nineteenth century through today. | ||||
Kernvak: Social Scientific Research Methods (5 EC) You will be prepared for researching and writing your thesis.You will be taken through the steps of designing your own research, in consultation with your supervisor and learn research methods and ethics at the same time. | ||||
Keuzevak: Gender, Religion, and Sexual Nationalism (5 EC, facultatief) You will explore the highly politicized themes of gender and sexuality in today's globalized world. You will learn how religious actors and transnational religious networks (e.g. evangelical, Catholic) are very influential in these processes and how we can understand such processes locally. | ||||
Keuzevak: Migration, Culture and Politics (5 EC, facultatief) The course description will follow soon. | ||||
Keuzevak: National Socialism and Religion: Conflict and Heritage (5 EC, facultatief) This class examines heritage as memory of historical trauma. It begins with a study of the religious conflicts and violence of the National Socialist regime, and then turns to the role played by the memory of these conflicts in politics and culture. Finally, the class investigates how religious heritage can help us understand memorials to the Holocaust built in Germany since 1945. | ||||
Scriptie + scriptie seminar (20 EC) During the seminar meetings, you will discuss and practice specific aspects of the writing, planning and researching process involved in producing a thesis on a master's level. | ||||
Stage (10 EC) In stead of a placement, you have the option to do a research project. |
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.
Het programma bestaat uit twee verplichte vakken en vier keuzevakken. Met deze keuzevakken kun je focussen op onderwerpen die te maken hebben met Conflict en Vrede, Migratie, of Gender. Ook is het mogelijk om vakken te volgen uit de track Religion and Pluralism, Ancient & Modern als je je wilt richten op religie en conflict in de oudheid. Zie: www.rug.nl/rp.
Je kunt deze track ook volgen binnen het tweejarige Research Masterprogramma.
Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Religiewetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Theologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Geschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Midden-Oostenstudies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Filosofie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Liberal Arts and Sciences | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Psychologie (EN) | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Global Responsibility & Leadership | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Psychologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
American Studies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Minorities & Multilingualism | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Communication and Information Studies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Europese Talen en Culturen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Interdisciplinaire sociale wetenschap | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Humanistiek | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Latijns-Amerikastudies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politics, Psychology, Law and Economics | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Philosophy, Politics and Economics | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Afhankelijk van de door jou gevolgde vakkken, krijg je ter voorbereiding een leeslijst aangereikt en/of kun je een spring course volgen. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politicologie | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Religiewetenschappen | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Radboud Universiteit Nijmegen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Religiewetenschappen | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Arabische Taal en Cultuur | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Liberal Arts and Sciences (joint degree) | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politicologie | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politics, Psychology, Law and Economics | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Sociologie | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Theologie (joint degree) | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Liberal Arts and Sciences (joint degree) | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Philosophy, Politics and Economics | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politicologie | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Sociologie | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
WO-Bachelor Theologie of Religiestudies of aanverwante Bachelor in Geesteswetenschappen (bv Midden-Oosten Studies, Internationale Betrekkingen, Filosofie), Politicologie, of Sociale Wetenschappen. (bv. Antropologie, Psychologie, Sociologie). Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De concepten en theoretische discussies in deze literatuur worden als kennis voorondersteld bij de vakken. Studenten met andere Bacheloropleidingen kunnen toegang krijgen via een premasterprogramma. |
cijferlijst |
Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
taaltoets cijfer |
Studenten zonder Nederlands VWO diploma, uitgezonderd Engelse native speakers, moeten via een taaltoets bewijzen dat zij de Engelse taal voldoende machtig zijn. Minimale eisen: IELTS: 6.5 (minimaal 6.0 op elk onderdeel) of TOEFL 90 internet (18 voor lezen en luisteren, 20 voor spreken en 21 voor schrijven). |
overige toelatingseisen |
Studenten zonder een vooropleiding in de Geesteswetenschappen/Letteren of Gedrags- en Maatschappijwetenschappen kunnen onder bepaalde voorwaarden toch direct toegelaten worden tot de master. |
Studenten met een Nederlands bachelor diploma sturen na aanmelding in Studielink alle benodigde documentatie naar studentoffice.rcs rug.nl.
Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts (e.g. International Organizations, Middle Eastern Studies, Philosophy), Political Sciences or Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree may be admitted via a pre-master's programme. |
cijferlijst |
An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses. |
taaltoets cijfer |
An English language test for Dutch students is only required if you do not have a VWO-diploma. IELTS: 6.5 (6.0 on each part); TOEFL: 90 internet (18 on Reading and Listening, 20 on Speaking and 21 on Writing). Exemption granted if:
If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency. |
overige toelatingseisen |
Students who do not have a bachelor's degree in Arts/Humanities or Behavioural and Social Sciences may be exempted from the requirement to complete the pre-master programme under certain conditions . |
Examen | Minimum score |
---|---|
IELTS gemiddelde score | 6.5 |
IELTS luistervaardigheid | 6 |
IELTS leesvaardigheid | 6 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6 |
IELTS spreekvaardigheid | 6 |
TOEFL internetversie | 90 |
International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 18700 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
niet EU/EER | 2025-2026 | € 19200 | voltijd |
Als je al een masterdiploma hebt behaald na 1 september 1991, moet je het hogere instellingscollegegeld II betalen.
Praktische informatie voor:
Als je als docent Godsdienst & Levenbeschouwing met een eerstegraads lesbevoegdheid wil gaan werken, kun je na je afstuderen doorstromen naar de postmaster Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO). Om direct toegelaten te kunnen worden, heb je naast je master ook een bacheloropleiding in Theologie of Religiewetenschappen nodig.
Als afgestudeerde kun je adviseren of beleidsstukken schrijven over verschillende onderwerpen – inclusief ontwikkelingshulp en de multiculturele samenleving. Je kunt werken voor de overheid, in het bedrijfsleven of voor een NGO. Andere opties zijn de media of het onderwijs. Als je een academische carrière wilt, kun je deze track ook volgen als specialisatie binnen het tweejarige Research Masterprogramma.
Kijk op onze alumni pagina om te zien waar onze alumni zijn terechtgekomen.
In een geglobaliseerde wereld is behoefte aan deskundigen die kunnen helpen bij het duiden en oplossen van conflicten die verder strekken dan ooit tevoren. Specifiek zou dit kunnen betekenen dat je voor de denktank van een politieke partij werkt, of voor een orgaan zoals het Sociaal en Cultureel Planbureau of Instituut Clingendael.
De media geven vaak een verkeerd beeld van religie, of dit nu om terrorisme- of integratiekwesties gaat. Als afgestudeerde van dit programma kun je wat broodnodige nuance aan dit beeld toevoegen, of je nu voor een uitgeverij, omroep, dagblad of nieuws- en actualiteitenmagazine werkt.
Als je deze Master hebt afgerond, heb je genoeg kennis in huis om aan de slag te gaan als docent Religiestudies, Filosofie of Maatschappijleer aan een middelbare school. Je kunt ook terecht in functies in het hoger beroepsonderwijs. Omdat je als docent ook didactische vaardigheden nodig hebt, raden we aan de postmaster LVHO te volgen na het afronden van dit programma.
De vakken in de MA-track Religion, Conflict and
Globalization worden gedoceerd door antropologen, sociologen,
religiewetenschappers en politicologen die erkende experts zijn in
hun vakgebied en allen religie bestuderen als cultureel en sociaal
fenomeen. In de vakken zullen ze je een up-to-date overzicht geven
van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de
studieonderwerpen, waarbij ze veelvuldig zullen putten uit eigen
onderzoek.
Een groot deel van het onderzoek van de docenten is verbonden met de activiteiten van de onderzoekscentra binnen onze faculteit:
Deze centra nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen rond de rol van religie in hedendaagse samenlevingen, waarbij MA-studenten, PhD-studenten en docenten met elkaar in discussie gaan.
Belangrijk om te laten zien wat de impact van religie is op het leven van mensen.
Ik ben afgestudeerd aan de University of National and World Economy in Sofia, Bulgarije met een Bachelor in Sociologie. Na mijn Bachelor wilde ik verder studeren en ging ik op websites van verschillende Europese universiteiten op zoek naar een Masterprogramma, en de Rijksuniversiteit Groningen sprak me bijzonder aan.
Ik ben geïnteresseerd in politiek, sociale zaken en conflictoplossing, dus het programma ‘Religion, Conflict and Globalization’ was de perfecte keuze. Het is superinteressant om te zien hoe religie zowel aan de publieke als privésfeer raakt en om de rol van religie in conflicten uit verleden en heden te bestuderen. Ik denk dat het belangrijk is om te laten zien wat de impact van religie is op het leven van mensen. Misschien kan religie wel antwoorden bieden in sommige grote debatten, hoe ironisch dit sommigen misschien in de oren mag klinken.
Ik vind het leuk om door de academische literatuur te leren over verschillende wetenschappelijke perspectieven. De discussies in de klas zijn ook heel nuttig en motiveren studenten hun ideeën te formuleren in een vriendelijke omgeving. Het meest uitdagend zijn voor mij de opdrachten en academische analyse. Ik vind het een uitdaging om zelf onderzoek te doen en ik leer elke dag! Eerst vond ik het lastig om kritisch te reflecteren op de literatuur, vooral omdat ik geen religieuze achtergrond heb, maar de docenten helpen ons erg goed in het ontwikkelen van ons denken.
Volgend jaar doe ik een stage aan het Ministerie van Buitenlandse zaken in Sofia. In de toekomst wil ik met mensen werken. Ik hou ervan een situatie te analyseren en een buffer te zijn tussen twee of meer conflicterende kanten. Momenteel kijk ik naar de politiek voor mijn toekomstige carrière.
Tot dusver is mijn verblijf hier echt een avontuur. Nederland is kleurrijk en levendig en heeft een multiculturele sfeer.
Verfijnd onderzoek wordt onderwezen op een boeiende manier.
Ik studeerde theologie aan de Universiteit van Durham in het Verenigd Koninkrijk, en na twee jaar in de media-industrie in Londen te hebben gewerkt, besloot ik dat ik meer wilde weten over het samenspel van religie, moderniteit en theorieën over conflicten. Dit bracht me ertoe om hier aan de Rijksuniversiteit Groningen Religion, Conflict and Globalization te studeren.
Religieuze keuzes en religieus denken liggen zo dicht bij de harten van vele miljoenen mensen over de hele wereld; de interactie van religie met de moderne tijd en secularisme heeft de basis en voedingsbodem gevormd voor veel van de uitdagingen waarmee regeringen, internationale organisaties en beleidsmakers over de hele wereld worden geconfronteerd. Religie is een zeer vloeiend concept, dat zich bijna altijd aanpast aan de omgeving waarin het zich bevindt. Als je wereld beter wilt begrijpen, is het enorm belangrijk meer te leren over de rol van religie binnen diverse moderne samenlevingen en in relatie tot theorieën over conflict, intersectionaliteit, cultuur en vredestichting.
De opleiding is veelzijdig en gebruikt invalshoeken uit de sociale wetenschappen, religiewetenschappen en politieke theorie (en nog veel, veel meer!). De docenten hebben ongelooflijk hard gewerkt om ervoor te zorgen dat alle literatuur voor de lessen relevant, interessant en passend zijn voor het onderwerp. Het belangrijkste is dat academische theorieën worden toegepast op casestudy's uit de praktijk en veel van de docenten zijn vooraanstaande experts in het toepassen van theorie in de praktijk. De faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij aan de RUG heeft een briljante manier van lesgeven, waar onafhankelijke studie wordt aangemoedigd, maar waar tegelijkertijd deskundig advies en ondersteuning slechts een korte e-mail, koffie of chat verwijderd is!
De opleiding heeft een breed scala aan onderwerpen; Ik koos voor religie, conflict en vredesopbouw en heb echt genoten van de combinatie van onderwerpen. Ik heb ook wat colleges gevolgd die meer gericht waren op migratie en gender en ik kan stellen dat alle specialisaties even interessant en goed onderwezen worden.
Als woon- en studieplek is Groningen ongeëvenaard. Het is er levendig, iedereen is erg vriendelijk en er is van alles te zien en te doen. Bijna elk weekend is er een festival of een door de universiteit geleid evenement en ik hoop mijn tijd in Groningen verder te verlengen dan mijn eenjarige programma. Ik kan mijn master niet sterk genoeg aanbevelen aan iemand die een meer verfijnd begrip wil krijgen van onze sterk onderling verbonden wereld, zijn mening over religie in het publieke domein wil ontwikkelen en het leven aan een gerenommeerde universiteit in een prachtige stad wil ervaren.
Naar de wereld kijken zonder Eurocentrische lens.
Na het behalen van mijn Bachelor Geschiedenis schreef ik me in voor het Research Masterprogramma van Theologie en Religiewetenschappen. Ik koos voor een specialisatie in Religie, Conflict en Globalisering omdat ik de rol van religie in de hedendaagse wereld wilde bestuderen.
In dit programma probeer je niet het bestaan van religies te ‘bewijzen’, maar focus je op religies als fenomenen die het leven van mensen, hun identiteiten en gedrag beïnvloeden. Je wordt aangemoedigd de wereld te observeren vanuit een niet-Eurocentrisch perspectief. We mogen hier in het Westen dan seculiere staten geworden zijn, waar religie geen grote rol speelt, maar dat geldt niet voor de rest van de wereld. Mijn medestudenten hebben uiteenlopende achtergronden. Dat maakt de discussies in de klas heel interessant. Ik denk dat dit Masterprogramma niet alleen helpt om je kennis uit te breiden, maar dat je er ook persoonlijk door verandert.
Mijn scriptie richt zich op de rol van religie in internationale ontwikkelingsprogramma’s. Omdat West-Europa de internationale politiek domineert, is de ontwikkelingsagenda heel seculier en worden lokale religieuze en culturele systemen vaak niet serieus genomen. In mijn scriptie kijk ik naar religieuze NGO’s en onderzoek ik of ze in dit opzicht iets nieuws brengen. Na mijn afstuderen wil ik een PhD gaan doen om meer over dit onderwerp te leren. In de toekomst hoop ik als academicus te gaan werken of mijn eigen NGO op te richten, een NGO die probeert om de belangen en doelen van lokale gemeenschappen te dienen en niet die van politici of grote bedrijven.
Verzoening is zowel een sociaal als politiek proces.
De verbanden tussen religie en conflict, vrede en verzoening in premoderne en moderne tijden zijn onbetwist. Toch heeft recent religieus geuit geweld en conflict, zowel lokaal als wereldwijd, een nieuwe, complexe laag toegevoegd aan de rol van religie in de publieke sfeer. Hoewel religieuze motieven gebruikt kunnen worden om vrede te bevorderen, kan religie ook gebruikt worden om conflict en geweld te rechtvaardigen.
De track Religion, Conflict and Globalization maakt een interdisciplinaire studie mogelijk van de rol die religie speelt in socio-economische en politieke conflicten en bij het bevorderen van duurzame vrede en verzoening. Je bestudeert hoe religie over de hele wereld de levens van mensen beïnvloedt en hen verbindt. Met onze onderwijsfilosofie kun je studeren en op hoog niveau onderzoek doen dat een praktische impact heeft op het publieke domein.
Ik ben de coördinator van deze track en verantwoordelijk voor de Scriptieseminars en de Methodologie-clinics. Ik geef onder andere het vak ‘Religion, Violence and Conflict Transformation’. Dit vak gaat in op het discours en de praktijk van vredesopbouw en conflicttransformatie. We behandelen onderwerpen zoals de geschiedenis en ontwikkeling van religieus gemotiveerd geweld en religieuze vredesopbouw, religie en verzoening, transitional justice en religie, religie en conflict, fundamentalisme en religieus geweld, vrouwen, religie en vredesopbouw, en religie, rituelen en vredesopbouw.
Mijn eigen onderzoek bevindt zich op het snijvlak van religie, conflict, politiek en verzoening. Ik vind het belangrijk om onderzoek te doen dat een praktische invloed heeft in de publieke sfeer. Een voorbeeld van die praktische toepassing van mijn studie en onderzoek is mijn werk als consultant voor diverse maatschappelijke organisaties in Zimbabwe. Ik heb workshops gegeven rond vrede, herstel en verzoening, na twee decennia van politiek conflict, en heb beleidsstukken rond deze thema’s ontwikkeld. Ik beschouw transitional justice als onderdeel van het verzoeningsproces, omdat ik geloof dat verzoening zowel een sociaal als politiek proces is. Dus als je het over verzoening hebt, moet je op gebeurtenissen uit het verleden zowel strafrecht als herstelrecht toepassen. Mijn onderwijs wordt gedreven door onderzoek, dus studenten kunnen wat opsteken van mijn oude, nieuwe en lopende onderzoekswerk.
De rol van religie in hedendaagse samenlevingen wordt nog niet voldoende begrepen.
Veel disciplines adresseren de rol van religie niet expliciet als het gaat om conflicten, om de manieren waarop hedendaagse samenlevingen worden gevormd en de manieren waarop mensen in deze geglobaliseerde wereld vormgeven aan hun eigen levens. Dat is verwarrend, maar begrijpelijk gezien de dominantie van het secularisatienarratief: sociale wetenschappers hebben heel lang verwacht dat de wereld minder religieus zou worden, daarbij het voorbeeld van Europa volgend.
Hoewel het besef dat dit niet gebeurt indaalt, wordt de blijvende en prominente rol van religie in hedendaagse samenlevingen nog steeds niet voldoende begrepen, noch in academisch onderzoek, noch in het werk van beleidsmakers, NGO’s en journalisten. Met dit MA-programma proberen we daar wat aan te doen.
Binnen dit programma ben ik betrokken bij het vak Global Dynamics and Local Cosmologies. Dit vak wil een brede achtergrond geven bij de confrontatie tussen de – religieus en cultureel – verschillende manieren van ordenen, beschouwen en handelen die in de wereld door de geschiedenis heen hebben plaatsgevonden. We kijken naar de confrontaties tussen ontdekkingsreizigers en lokale bevolkingsgroepen, de ervaring van het kolonialisme, de globalisering van het kapitalisme en onze huidige, vrijwel volledig geglobaliseerde samenleving. Wat is er als gevolg van deze confrontaties veranderd en wat is hetzelfde gebleven? Het vak Fundamentalism and Religious Violence focust op meer hedendaagse vraagstukken: wat is fundamentalisme en wat zijn de oorzaken ervan? Wat zijn de consequenties als je een bepaalde groep het label 'fundamentalist' geeft? Is er iets specifieks aan religie dat verbonden is met geweld?
Mijn eigen onderzoek heeft zich de laatste jaren gericht op een vorm van ‘religieuze globalisering’ die vanuit Nigeria komt. Nigeria is op religieus gebied een van de meest dynamische landen ter wereld, vooral het zuiden waar je veel heel ambitieuze pinksterkerken hebt: zij willen de hele wereld tot het christendom bekeren. Daarbij maken ze gebruik van de modernste methoden op het gebied van evangelisatie, media en organisatie. Voor veel mensen bieden deze kerken een toegang tot een geglobaliseerde, moderne levensstijl. Diverse van deze kerken hebben zich in vele verschillende landen wereldwijd gevestigd. De kerk die ik heb gevolgd heeft ‘parochies’ in de meeste landen en is ook aanwezig in Nederland.
In Nederland en Europa wordt over religie en moderniteit vaak antithetisch gedacht – religie moet een privézaak zijn. Dit wordt door pentecostale (pinkster)kerken heel anders gezien. Hoe interacteren – en misschien conflicteren – deze tegengestelde manieren waarop religie wordt gezien, bijvoorbeeld als het gaat om gender en seksualiteit? Dat is wat mij interesseert.
Bevordering van de kennis en kunde van de humanitaire hulpsector.
Nadat ik afstudeerde aan de University of Stirling in Schotland, koos ik er voor om de master Religion, Conflict and Globalization in Groningen te doen. Dit omdat ik altijd een fascinatie heb gehad voor hoe religie een rol speelt in verschillende samenlevingen en culturen. Ik was me ook erg bewust van de negatieve houding in mijn land (UK) richting religie, dat voortkomt uit de aanname dat religie tot conflicten leidt.
Deze aanname houdt nauw verband met angst voor de migratie ‘crisis’ waarin Europa verkeert en dan met name met angst richting de islam. Ik had het gevoel dat deze master aansloot bij mijn interesses aangezien het de rol van religie onderzoekt met betrekking tot globalisering, conflict en vredesopbouw, en migratie.
In mijn masterscriptie onderzocht ik hoe religieuze hulporganisaties ter plekke opereren. Hierbij heb ik me vooral gericht op de Nederlandse hulporganisatie Internationaal Netwerk van Lokale Initiatieven met Asielzoekers (INLIA) en heb ik onderzocht hoe de omgeving de dagelijkse praktijk en het beslissingsproces beïnvloedt. Ik heb bekeken hoe organisaties te werk gaan bij het hulpverlenen aan ontheemden en heb daarnaast bestaande literatuur onderzocht door de theorie hier uit te vergelijken met mijn ervaringen bij INLIA.
Na mijn afstuderen, begon ik als stagiair Onderzoek en Ontwikkeling bij de Humanitarian Academy for Development (voorheen Islamic Relief Academy) in het Verenigd Koninkrijk. Nu ben ik Programma en Subsidie Coördinator bij diezelfde instelling. In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het opzetten van relaties met instellingen en subsidieorganisaties en ontwikkel ik voorstellen en rapporten gebaseerd op de behoeften van deze organisaties. De projecten waar ik bij betrokken ben, zijn gericht op het verbeteren van de kennis en kunde van de humanitaire hulpsector door middel van het opbouwen van capaciteit, toegepast onderzoek en leiderschapsontwikkeling.
Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen, Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je normaal gesproken eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Er zijn verplichte vakken en keuzevakken. Hieronder staat het gehele premasterprogramma.
1e semester (30 ECTS)
Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.
Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, bekijk dan ook onze andere opleidingen:
Je bent gefascineerd door religie, socio-culturele en politieke ontwikkelingen in een geglobaliseerde wereld. Je wilt de interactie tussen religie, vrede en conflict, migratie en gender graag beter begrijpen. Je wilt weten wat de impact van verschillende religies is op de samenleving en op mensen, en je staat open voor andere wereldbeelden. Je bent geïnteresseerd in sociologie, politiek, psychologie en antropologie. En je wilt vooral weten hoe religie wordt ingezet in het publieke domein.
Als masterstudent wordt een grote mate van zelfstandigheid van je verwacht. Indien nodig kun je gebruikmaken van verschillende vormen van studiebegeleiding en studieondersteuning. Zo kun je een beroep doen op een mentor of op de studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke begeleiding van een van de docenten.
Studenten die hun bacheloropleiding aan een andere faculteit of universiteit hebben gevolgd en de internationale studenten krijgen direct na binnenkomst een mentor toegewezen die hen wegwijs kan maken in de faculteit. Bij de studieadviseur kun je terecht als je twijfelt over je eigen kunnen of als je om wat voor reden dan ook studievertraging dreigt op te lopen of hebt opgelopen. Tijdens het schrijven van je scriptie word je intensief begeleid. Zo volg je binnen je masterprogramma een scriptieseminar, waarin alle aandacht uitgaat naar de vraag hoe je het schrijven van een masterscriptie moet aanpakken en waar de voortgang van het proces zoveel mogelijk wordt bewaakt. Daarnaast krijg je structurele begeleiding van de docent die inhoudelijk deskundig is op het terrein van je scriptie.