Universiteitsbibliotheek

RUG-impact op Duurzame Ontwikkelingsdoelen zichtbaar maken

04 juni 2024
UN Sustainable Development Goals

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wil een significante en zichtbare bijdrage leveren aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals, SDG's).

Om deze impact zichtbaar te maken, zijn nu SDG-labels toegevoegd aan de personal profile pages en de overzichtspagina’s van onderzoekseenheden op de RUG Research Portal. Deze labels zijn gebaseerd op publicaties die momenteel zijn opgenomen in Pure, met de focus vooralsnog op Engelstalige werken of publicaties die in Pure zijn voorzien van een Engelstalige abstract.

Een onderzoeker of een onderzoekseenheid kan op die manier laten zien aan welke SDG’s hun onderzoek kan worden gekoppeld. Onderzoekers houden zelf de regie over de SDG-labels die worden weergegeven, en kunnen labels zelf toevoegen of verwijderen indien gewenst.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn een reeks van 17 doelen die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld en in 2015 door 193 landen zijn aangenomen. Door middel van duurzame (economische, ecologische en sociale) ontwikkeling is het algemene doel om tegen 2030 een betere wereld en een beter leven voor iedereen te creëren. De Nederlandse universiteiten werken samen aan de SDG's.

Laatst gewijzigd:17 juni 2024 12:12