Werkwijze
Grafisch vormgeven was volgens Wim Crouwel een dienstbare activiteit. De rol van de ontwerper was om de informatie van bijvoorbeeld een museum of bedrijf zo duidelijk en overtuigend mogelijk aan de kijker over te brengen. De persoonlijke expressie van de vormgever was daarbij irrelevant, die zou slechts afleiden van de boodschap die overgebracht moest worden. Crouwel probeerde een effectieve informatieoverdracht te bereiken door visuele rust te creëren.
Het platte vlak van een affiche of boekomslag deelde hij op in strak gegroepeerde woorden, letters, leestekens en cijfers van uiteenlopend formaat en, als tegenhanger, veel of juist weinig leegte. De lettertypes dienden schreefloos te zijn, zonder dunne dwarsstreepjes aan het uiteinde van hun horizontale en verticale lijnen. Het lezen ging daardoor vlotter. Hoofdletters vermeed hij; gebruik van slechts kleine (onderkast) letters versterkten de rust. “Alles lekker straktrekken en opcleanen”, zei Crouwel. Ook kleur, in uiteenlopende gradaties, speelde een belangrijke rol. Daarmee accentueerde hij woorden en lege ruimten, hij creëerde er ook vormen mee. Afbeeldingen die direct naar het onderwerp verwezen, voegde hij, in geabstraheerde vorm, alleen in als die de boodschap konden versterken. Hij koos voor een minimalistische vormgeving en vermeed visuele ballast.
Crouwel was bij elke opdracht intensief bezig om al deze grafische ingrediënten in een uitgebalanceerde compositie samen te brengen. Dat leverde een bijzonder krachtige visuele spanning op.
Laatst gewijzigd: | 03 maart 2020 09:05 |