Leerstoelgroep Cultuur en Literatuur
Over de leerstoelgroep
De leerstoelgroep Europese Cultuur en Literatuur verricht multidisciplinair onderzoek en biedt door onderzoek geleid onderwijs aan over culturele onderwerpen, instituties, beleid en esthetiek vanuit synchrone en diachrone perspectieven, waarbij een breed scala aan kwantitatieve en kwalitatieve methoden wordt toegepast. Ons gemeenschappelijke uitgangspunt is dat cultuur en literatuur veel meer zijn dan alleen woorden en kunstwerken. Mensen begrijpen de wereld door metaforen en culturele representaties, door hun gedeelde historische ervaring en door hun emotionele gehechtheid aan culturele gemeenschappen, die hun begrip van het dagelijks leven bepalen en hun beslissingen beïnvloeden. Bij de leerstoelgroep onderzoeken we de maatschappelijke uitdagingen van een meer inclusief Europa met speciale nadruk op culturele verhalen over crisis, culturele overdracht, interculturele literatuur, culturele industrieën, technologie en de rol van kunst in een geglobaliseerde samenleving. We begrijpen culturele en literaire verschijnselen als transnationaal en meertalig in hun verbindingen met antropologische en politieke verhalen, en we onderzoeken deze verbanden op een globale, vergelijkende schaal.
De leerstoel huisvest de nationale Onderzoeksschool Literatuurwetenschap (OSL) en de DemCP-onderzoeksgroep Data Science, Culture and Social Change.
Recente vlaggenschipprojecten in de leerstoelgroep
De leden van de leerstoelgroep zijn betrokken bij een breed scala aan onderzoeksprojecten, waarvan er vele worden gefinancierd door gerenommeerde nationale en internationale instellingen – voor gedetailleerde informatie kunt u de individuele profielpagina's van onze leden bezoeken (links in de onderstaande tabel). Hier zijn enkele voorbeelden van recente prestigieuze projecten waarbij leden van de leerstoelgroep betrokken zijn:
Cartoons in Court: Towards a Forensic Analysis of Visual Humor. Een onderzoeksproject gefinancierd met de NETIAS Constructive Advanced Thinking Grant.
Converging Horizons: Production, Mediation, Reception and Effects of Representations of Marginality . Een internationaal onderzoeksnetwerk gefinancierd door het Chileense National Research Funding Agency ANID.
Cultures of the Crisis. Corona and beyond. Een online lezingenreeks waarin leden van de leerstoelgroep hun onderzoek naar culturele effecten van de Covid-19 pandemie presenteren; alle lezingen zijn toegankelijk voor het publiek.
Humor and Free Speech Jurisprudence: Co-Creating Guidelines for Judicial Practice. Een NWO Impact Explorer subsidie, 2023-2024.
Humour in Court (ForHum). Een vijfjarig onderzoeksproject met een prestigieuze NWO Vidi subsidie, 2022-2027.
InnovationLab: Transform your teaching with the Digital Advisor Toolkit for Higher Education. Een Erasmus+ project gefinancierd door de Europese Commissie.
Other Transitions: Remembering the 1980-90s Crises and Reimagining Sociality in Russia and South Africa. Een onderzoeksproject aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS).
Protecting European Values – A proactive approach to strengthening and building European democracy. Een Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV) Project, gefinancierd door de Europese Commissie, gecoördineerd door het Jan Nowak-JezioraĆski College of Eastern Europe.
Reconstituting Publics through Remembering Transitions: Facilitating Critical Engagement with the 1980-90s on Local and Transnational Scales, ondersteund door een NETIAS-subsidie (2021-2024).
rEUnify: A Comparative Study of National Perceptions regarding German Reunification. Een European Remembrance Project, gefinancierd door de Europese Commissie, programma Europe for Citizens.
Multinnova Educational Innovation Group Universidad de Murcia: 'Aprendizaje Híbrido Cooperativo y Procesos Simulativos en las Competencias Profesionales' [Coöperatief Blended Leren en Simulatieve Processen in Professionele Competenties]. Gefinancierd door de Universiteit van Murcia (Spanje).
Kan een op AI gebaseerd systeem ons helpen te begrijpen hoe culturele verhalen worden geconfigureerd en hoe ze sociale mobilisatie bevorderen? Een machine-learning model voor automatische detectie van regimes van Conceptuele Metafoor. Gefinancierd door MINCIENCIAS (Colombia).
Metaforen: Metafoor als onderdeel van culturele retoriek. Retorische, literaire, sociale, ecokritische en culturele aspecten en grondslagen van metaforen. Gefinancierd door de Europese Commissie en het Spaanse Nationale Agentschap voor Wetenschap.
Gepersonaliseerd onderwijs en leren: Een algoritme voor AI-enabled feedback voor studenten en docenten. Gefinancierd door de Rijksuniversiteit Groningen.
Recente prijzen in de leerstoelgroep
Voor alle prijzen die de leden van de leerstoelgroep ontvangen, zie de cv's op de individuele profielpagina's (links in onderstaande tabel). Hier zijn enkele recente voorbeelden:
Winner PIEoneer Award 2022: Best public/private partnership, Laspau (affiliated with Harvard University) Program Innovation in Teaching, Professor Pablo Valdivia (Laspau fellow in University Innovation)
Runner-up prijs OSL Awards, categorie 'Beste PhD Thesis', uitgereikt door de Nederlandse Onderzoekschool voor Literatuurwetenschap, Dr Judith Jansma
Winnaar Faculteit der Letteren – Docent van het jaar 2018/19, Professor Pablo Valdivia
Finalist & Public's Choice Winnaar Faculteit der Letteren – Docent van het Jaar 2017/18, Dr. Alberto Godioli
Onderzoeks- en onderwijzend personeel in de leerstoelgroep
Naam
|
Positie
|
Expertise
|
Taal
|
---|---|---|---|
Hoogleraar Europese Cultuur en Literatuur; Academische Directer Netherlands Research School for Literary Studies (OSL); Coördinator onderzoeksgroep "Data Science, Culture and Social Change" bij het Research Centre for the Study of Democratic Cultures and Politics (DemCP, Rijksuniversiteit Groningen); Associate in Applied Physics, Harvard Paulson School of Engineering and Applied Sciences (Harvard University); Deskundig beoordelaar voor de onderzoeksprogramma's van de Europese Commissie en de geassocieerde nationale onderzoeksagentschappen; Expert Scientific Advisor Netherlands Institute for Advanced Studies in Humanities and Social Sciences en Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW); "Pablo Valdivia"-leerstoel voor communicatie, menswetenschappen en technologie in Austral University Chile en Universiteit van La Frontera (Chili) |
Geesteswetenschappelijk multidisciplinair onderzoek; Kwalitatieve gegevensanalyse en methodologieën; Culturele analyse; Computationele literatuurwetenschap; Kunstmatige intelligentie; Universitaire innovatie; Datawetenschappen; Onderwijskunde; Toegepaste fysica; Sociale wetenschappen; Cognitieve wetenschappen; Culturele verhalen; Conceptuele metaforen; Crisisstudies; Gemengd actief leren en technologie |
Engels, Spaans, Frans, Catalaans, Nederlands
|
|
Universitair hoofddocent en vice-voorzitter Europese Cultuur en Literatuur; Directeur van het Centrum voor onderzoek naar democratische culturen en politiek; Profielcoordinator Cultuur en Literatuur; Expert Evaluator voor de Europese Commissie |
Europese crises; Culturele zelfreflectie; Culturele concepten van Normaliteit; Migratie en cultuur; Surveillance; Literaire theorie; Documentaire; Filmtheorie; Discourstheorie en -analyse (Foucault, CDA); Systeemtheorie; Receptieonderzoek; Europese en Duitse literatuur; 20e en 21e-eeuwse literatuur |
Engels, Duits, Nederlands
|
|
Universitair docent |
Engelse en Engelstalige literatuur en culturen; Milieu Geesteswetenschappen; Ecokritiek; Posthumanisme; Reizen en mobiliteit; Life Writing; Bildungsroman; Kindergeschriften; Heterotopia; Diaspora; Transculturaliteit |
Engels, Nederlands, Duits, Italiaans
|
|
Universitair hoofdocent; Programmadirecteur Nederlandse Onderzoeksschool voor Literatuurwetenschap (OSL); Directeur Forum voor Humor en Recht (ForHum) |
Humor en satire in de media; Recht en geesteswetenschappen; Posthumanisme en ecokritiek; Narratief, empathie en cognitie; 20e en 21e-eeuwse literatuur |
Engels, Italiaans, Nederlands
|
|
Universitair docent |
Cultuur en populisme; Hedendaagse Europese literatuur; Identiteitsconstructie; Cultuur en machtsstructuren, Gender en intersectionaliteit |
Engels, Nederlands, Frans, Spaans
|
|
Universitair docent |
Culturele overdracht; Zweedse literatuur en cultuur; Genderstudies; Interdiscplinair onderzoek Geesteswetenschappen-Sociale wetenschappen |
Engels, Zweeds
|
|
Universitair hoofddocent; Directeur Federation of Graduate Schools in the Social Sciences and the Humanities; Programma Directeur Graduate School for the Humanities |
Spaanse en Latijns-Amerikaanse fictie; Culturele representatie van marginaliteit; Lezen in de gevangenis en empathie; Receptieonderzoeken; Vroegmoderne stedelijke marginaliteit; Microgeschiedenis; Postdoctorale onderwijsinnovatie |
Engels, Spaans
|
|
Universitair docent |
Postsocialistische en postkoloniale theorie; Geheugenstudies; Stelsels van tijdelijkheid; Genderstudies; Transculturaliteit; Hedendaagse Russische literatuur, kunst en cultuur; Zuid-Afrikaanse literatuur, kunst en culturen |
Engels, Russisch
|
|
Universitair docent |
Latijns-Amerikaanse literatuur en cultuur; Genderstudies; Literaire en culturele theorie; Wereldwijde modernismen |
Engels, Spaans
|
|
Universitair docent |
Hedendaagse Franse en Franstalige literatuur en culturen; Literatuur van migranten en minderheden; Literaire theorie; Vergelijkende literatuur; Hedendaagse roman uit Quebec; Genderstudies; Representaties van ruimte |
Engels, Nederlands, Frans
|
|
Universitair docent |
Kinderboeken; Cognitieve narratologie; Oorlogsliteratuur; Verhalende ethiek; Narrative Justice; In- en outgroep empathie, Detective Fictie, Audio Dramas |
Engels, Nederlands
|
|
Universitair hoofddocent (RuG); Bijzonder hoogleraar Zuid-Afrikaanse literatuur, cultuur en geschiedenis (UvA), Directeur Studies Erasmus Mundus Master of Arts Euroculture |
Relatie tussen kunst en politiek; Cultuur en politieke aanspraken; Zuid-Afrikaanse literatuur en cultuur; Postkoloniaal Europa |
Engels, Nederlands, Afrikaans
|
|
Santi Luca Famà, MA
|
Docent
|
Italiaanse modernistische literatuur; neoformalisme; posthumanisme, ecokritiek, dierenstudies, nieuw materialisme |
Engels, Italiaans
|
Docent, promotiestudent
|
Identiteitsconstructie; Geheugenstudies; Midden- en Zuidoost-Europese culturen, politiek en samenlevingen |
Engels
|
Gastonderzoekers in de leerstoelgroep
Naam | Positie | Expertise |
---|---|---|
Dr. Omar Alcántara Islas |
Gastonderzoeker, post doc |
Literatuur- en filmtheorie, Literatuur en filmbewerking, De stad in de moderne literatuur, Bildungsroman, Duitse literatuur |
Jacqueline Fowks | Gastonderzoeker | Mediastudies; sociale conflicten en winningsindustrieën; Narratieven van desinformatie; Media en politiek |
Dr. Gemma Lopez Canicio |
Gastonderzoeker |
Narratief onderzoek; Artistiek-narratieve communicatie (literatuur en film); Fictie; Verhalen vertellen; Representatie vanuit het perspectief van de cognitiewetenschappen en interactief narratief onderzoek (videogames) |
Dr. Javier Muñoz-Basols |
Gastonderzoeker |
|
Dr. Rubén Sánchez |
Gastonderzoeker, post doc |
Culturele wetenschappen; Religiewetenschappen; Communicatie- en mediastudies; Voedingswetenschappen |
Dr. Hamish Williams | Gastonderzoeker | Klassieke receptie, Utuopian studies, Populaire fictie en cultuur, Ruimtelijke studies |
Promovendi in de leerstoelgroep
Naam
|
Positie
|
Expertise
|
---|---|---|
Gonzalo Albornoz |
Promotiestudent
|
Rechtssociologie; Sociale representaties van recht en fictie in gevangenisomgevingen; Rechten en culturele verhalen; Massamedia en rechtenstudies |
Juan Gallego Benot |
Promotiestudent |
Project: 'Hoe gaf de retorische uitvinding in de Reformatie en Contrareformatie vorm aan een tegenstrijdig idee van Moderniteit? Een analyse van de discursieve constructie van een nieuwe Europese samenleving
|
Rosmery -Ann Boegeholz |
Promotiestudent |
Communicatie; Sociale netwerken; Culturele wetenschappen; Identiteitsstudies; Affectieve studies |
Teun Joshua Brandt |
Promotiestudent |
Project: 'Symbiotische verhalen: Betwiste agentschappen in wetenschappelijke en literaire uiteenzettingen over menselijke holobionten'. |
Paola González |
Promotiestudent |
Geesteswetenschappelijk multidisciplinair onderzoek; Culturele verhalen; Technologie; Virtual Reality; Reconstructie van erfgoed; Historisch geheugen |
Klára Kosova |
Promotiestudent |
Project: "De rol van economische elites in het buitenlandse beleidsvormingsproces: Het geval van Bulgarije". |
María Isabel Marín |
Promotiestudent |
Computationele taalkunde; Corpustaalkunde; Toegepaste Taalkunde; Conceptuele metaforen; Kunstmatige intelligentie; Data Science; Requirements engineering; Geografische Informatie Systemen |
Elizabeth Pinilla-Duarte |
Promotiestudent |
Interdisciplinair sociaal onderzoek; Narratieve analyse; Discoursanalyse; Communicatie-, taal- en cognitietheorie; Metaforentheorie; Digitale verhalen |
Beer Prakken |
Promotiestudent |
Project: "Niet zomaar een grap: Over humor, polarisatie en verantwoordelijkheid' |
Rose Smith |
Promotiestudent |
Postcommunistische culturen; Literaire en culturele theorie; Geheugenstudies; Culturele en narratieve analyse |
Laatst gewijzigd: | 27 maart 2024 11:48 |