Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Video: de donkere kanten van ons verleden

28 juni 2024

Historici dr. Anjana Singh en Bram Tánczos, beiden van de Faculteit der Letteren van de RUG, en Lieuwe Jongsma, conservator van het Groninger Museum, deden onderzoek naar het slavernijverleden van de stad Groningen in opdracht van de gemeente Groningen.

Uit hun onderzoek blijkt dat de gemeenteraad van Groningen en verschillende inwoners van Groningen betrokken waren bij de handel in en exploitatie van tot slaaf gemaakte mensen, en financieel direct en indirect hebben geprofiteerd van de handel in tot slaaf gemaakte mensen in Azië, Afrika en Amerika. In reactie op het onderzoek heeft de gemeente Groningen excuses aangeboden voor de rol die het stadsbestuur heeft gespeeld in het slavernijverleden.

In deze video vertelt Anjana Singh over de donkere kanten van ons verleden.

Laatst gewijzigd:28 juni 2024 10:59