Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

NWO Open Competition XS beurzen voor drie Letterenonderzoekers

30 mei 2024

Dr. Marc Esteve Del Valle, dr. Rachel Johnston-White en dr. Jelte Olthof van de Faculteit der Letteren hebben elk een onderzoeksbeurs van NWO toegewezen gekregen. Het gaat om een beurs van het SGW Open Competitie XS programma van maximaal 50.000 euro. Dit programma is bedoeld om veelbelovende ideeën en vernieuwende initiatieven binnen de sociale- en geesteswetenschappen-disciplines mogelijk te maken.

Jelte Olthof, Marc Esteve Del Valle en Rachel Johnston-White

Eco-angst, social media en jonge mensen in Nederland - Marc Esteve Del Valle

Veel jongeren leren over klimaatverandering via sociale media, wat verschillende emotionele reacties kan oproepen zoals stress, angst, boosheid en zorgen, bekend als eco-angst. In dit project onderzoeken we of, en zo ja hoe, blootstelling aan klimaatverandering via sociale media verband houdt met eco-angst bij jongeren in Nederland. Het werk zal docenten en beleidsmakers cruciale kennis verschaffen om veerkracht tegen eco-angst op te bouwen. Dit opent tevens de mogelijkheid voor de aanvrager om een nieuwe onderzoekslijn te starten die huidige kennis van mediastudies toepast op de impact van klimaatverandering.

Marteling fotograferen: Culturen van geweld en soldaten als getuigen tijdens de Algerijnse Oorlog - Rachel Johnston-White

Tijdens de Algerijnse oorlog (1954-1962) was marteling een geïnstitutionaliseerd oorlogswapen en een onderwerp van persoonlijke foto’s van soldaten. Tot op heden hebben studies die dergelijke foto’s behandelen zich gericht op hun oorspronkelijke gebruik als bewijs van oorlogsmisdaden. Toch moeten we deze foto’s beschouwen als niet-neutrale bronnen die zowel de militaire geweldscultuur als de persoonlijke opvattingen, doelstellingen en sociaal-culturele milieus van de fotografen weerspiegelen. Nu fotografie steeds belangrijker wordt als ‘verifieerbaar’ bewijs van oorlogsmisdaden, is het cruciaal te onderzoeken hoe de intenties van soldaten-fotografen als deelnemers aan of tegenstanders van geweld de inhoud en het potentiële gebruik van oorlogsgeweldfoto’s bepalen.

Retoriek van het Jeugdklimaattribunaal - Jelte Olthof

Hoe kan de retoriek van minderjarigen in rechtszaken over klimaatverandering helpen om democratische regeringen aan te sporen robuuste klimaatwetgeving te implementeren? Dit project analyseert het gebruik van de retorische techniek van presence in 35 klimaatrechtszaken die aanhangig zijn gemaakt door jongeren van over de hele wereld. Het project zal resulteren in een analytisch model en een deskundigenbijeenkomst waarin het toekomstige potentieel van deze juridische retoriek gedeeld en verspreid wordt onder academici en praktijkdeskundigen (rechters, advocaten, jonge klimaatactivisten).

Over de SGW Open Competitie

Met de NWO Open Competitie wil het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen aan onderzoekers de kans geven onderzoek te verrichten naar een onderwerp van eigen keuze, zónder thematische randvoorwaarden. Het financieringsinstrument is bedoeld voor een brede groep onderzoekers in verschillende fases van hun wetenschappelijke loopbaan. De Open Competitie heeft als doel om excellent vrij, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek te bevorderen met een primair sociaalwetenschappelijke of geesteswetenschappelijke onderzoeksvraag en probleemstelling.

Laatst gewijzigd:05 juni 2024 10:44