Na bijna twee eeuwen weer oratie in Franeker
Na ruim 180 jaar is in Franeker weer een oratie te horen. Marijn Molema aanvaardt er vrijdag 28 januari 2022 zijn bijzondere leeropdracht aan de Rijksuniversiteit Groningen. De bijzondere leerstoel is ingesteld door het Fries Sociaal planbureau (FSP).
“Regio, werk samen aan brede welvaart”
De titel van de bijzondere leeropdracht is ‘Regionale Vitaliteit & Dynamiek’. Molema vindt dat regio’s een bijdrage kunnen leveren aan de uitdagingen van onze tijd, zoals klimaatverandering, sociale ongelijkheid en de Covid-pandemie. Regio’s hebben veel kwaliteiten, niet alleen economisch maar ook in sociaal en cultureel opzicht. De bijzonder hoogleraar wil met wetenschap hulp bieden aan overheden, politieke partijen, bedrijven en andere instellingen. In krachtenbundeling schuilt hun kans, aldus Molema: “Schep niet teveel vertrouwen in grootse ontwikkelplannen, maar werk samen aan de brede welvaart van je regio.”
Verbindingen leggen
Met de bijzonder leeropdracht wil het FSP de verbinding tussen academische en toegepaste wetenschap versterken. Kennis vindt hierdoor nog beter zijn weg naar de provincie Fryslân en de omliggende regio’s. De leeropdracht richt zich op het heden, verleden en de toekomst van regionale ontwikkeling.
Oratie via livestream
De plechtigheid op 28 januari vindt plaats in de Martinikerk van Franeker. In deze oude universiteitsstad sprak de theoloog Johannes Scholten in 1840 voor het laatst een oratie uit. Belangstellenden kunnen de oratie via een livestream volgen: www.rug.nl/digitale-oratie. De tekst van de inaugurele rede is terug te lezen op www.fsp.nl.
Laatst gewijzigd: | 20 januari 2022 14:30 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.