NIAS Fellowships voor Letteren-onderzoekers
Het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) heeft in het kader van het NIAS Fellowship een beurs toegekend aan Letteren-onderzoekers Jacqueline Klooster, Luis Lobo-Guerrero, Arie van Steensel, Angeliek van Hout, Florian Lippert en Alberto Godioli. Het Fellowship stelt hen in staat om geavanceerd onderzoek te verrichten binnen het domein van de Sociale en Geesteswetenschappen. Jaarlijks worden er ongeveer 50 Fellowships toegekend aan onderzoekers uit binnen- en buitenland.
Jacqueline Klooster
Jacqueline Klooster (PhD 2009, UvA) is universitair docent Griekse en Latijnse Taal en Cultuur (Classics). Zij publiceerde eerder onder meer Poetry as Window and Mirror. Positioning the Poet in Hellenistic Poetry (Brill 2011); Klassieke Literatuur (AUP 2017); Homer and The Good Ruler in Antiquity and Beyond (Brill 2018).
In het onderzoek Leadership and Literary Art. How the ancient world evaluated literary works by its political leaders onderzoekt Klooster hoe de Griekse en Romeinse samenleving politieke leiders - die ook literair actief waren – beoordeelden en evalueerden, maar ook wat deze bevindingen ons over politieke leiders en literaire kunstenaars van de tijd kunnen leren. Het NIAS Fellowship komt voort uit haar eerdere Marie Curie/Pegasus Long Fellowship aan de Universiteit Gent.
Luis Lobo-Guerrero
Luis Lobo-Guerrero (PhD 2007, Lancaster University) is hoogleraar Geschiedenis en Theorie van Internationale Betrekkingen. Hij beschouwt zichzelf als een epistemoloog van orde, macht en bestuur. Hij publiceerde onder meer het boek Insuring War: Sovereignty, Security and Risk (Routledge, 2013), onderdeel van een trilogie over zekerheid en macht.
In het onderzoek Sixteenth Century Hispanic Globality as a Connectivity Effect gaat Lobo-Guerrero opzoek naar hoe het Hispanic imperialisme uit de zestiende eeuw heeft bijgedragen aan de hedendaagse westerse cultuur. Het NIAS Fellowship valt samen met de lancering van zijn meest recente publicatie Mapping Connectivity and the Making of the European Empire (Rowman & Littlefield, 2021).
Arie van Steensel
Arie van Steensel (PhD 2010, Universiteit Leiden) is universitair docent Middeleeuwse Geschiedenis. Zijn expertise richt zich op sociale en economische geschiedenis van de Europese middeleeuwen, in het bijzonder stadsgeschiedenis en adelsgeschiedenis. Hij publiceerde eerder onder meer de bundel Cities and Solidarities: Urban Communities in Pre-Modern Europe (Routledge, 2017); en “Measuring Urban Inequalities. Spatial Patterns of Service Access in Sixteenth-Century Leiden”, in G. Nigro ed., Economic Inequality in Pre-industrial Societies: Causes and Effect (Firenze University Press, 2020), 269-388.
In het project Corporations, Citizens, and the Formation of Urban Communities in Europe, 1350-1550 onderzoekt Van Steensel in welke mate verenigingen (bijvoorbeeld ambachtsgilden) hebben bijgedragen aan de vorming van stedelijke gemeenschappen. Het onderzoek geeft niet alleen nieuwe historische inzichten op het gebied van politieke participatie en solidariteit in de stad, maar draagt ook bij aan de bredere discussie over de betekenis van verenigingen en burgers in processen van gemeenschapsvorming.
Angeliek van Hout
Angeliek van Hout (PhD 1996, Universiteit Tilburg) is universitair hoofddocent Taalkunde. Zij publiceerde eerder onder meer “On the acquisition of event culmination”, in Kristen Syrett and Sudha Arunachalam (Eds)., Semantics in Language Acquisition, (Trends in Language Acquisition Research Series, 2018), 95-121; Children’s non-adultlike interpretations of telic predicates across language (Linguistics. 5, 2020), 1447-1500; en Event endings in memory and language (Language, Cognition and Neuroscience, 2021).
In het project Exploring Late Language Development in School-Aged Children onderzoekt Van Hout de taalontwikkeling bij schoolgaande kinderen in de leeftijd van 5 en 6 jaar. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat kinderen rond die leeftijd vele ‘mijpalen’ (vaste stappen in de taalontwikkeling) hebben bereikt, maar dat zij moeite hebben met complexere taalverschijnselen, zoals semantiek (zinsbetekenis) en pragmatiek (betekenis van de context).
Dit project levert een bijdrage aan het NIAS Lorentz- Themagroep project Accessible Tool for Language Assessment in Schools (ATLAS). De themagroep bestaat verder uit Maria Arche (Universiteit van Greenwich), Alexandra Perovic (University College Londen), Josep Quer (ICREA-Pompeu Fabra), Petra Schulz (Universiteit Frankfurt am Main).Florian Lippert
Florian Lippert (PhD 2011, Universiteit van Freiburg) is universitair hoofddocent Europese Cultuur en Literatuur. Hij publiceerde onder meer Self-Reflection in Literature (ed., Brill/Rodopi, 2020) en Selbstreferenz in Literatur und Wissenschaft (Wilhelm Fink, 2013). Lippert zijn meest recente project onderzoekt culturele constructies van ‘normaliteit’.
In zijn NIAS-project Current Ideals of Cultural Sameness within Europe onderzoekt Lippert hoe politieke en publieke opvattingen omtrent de culturele 'eenheid' en 'indentitieit' van Europa zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld en getransformeerd.
Alberto Godioli
Alberto Godioli (PhD 2012, Scuola Normale Superiore Pisa) is universitair docent Europese Cultuur en Literatuur. Zijn onderzoek richt zich in het bijzonder op humor en satire uit de 18e eeuw tot het heden. Hij publiceerde onder meer Laughter from Realism to Modernism (Routledge, 2015); La scemenza del mondo (PETS, 2011, Edinburgh Gadda First Prize).
In het onderzoek Who’s the normie? Humor controversies, ambiguity and polarization in contemporary Europe onderzoekt Godioli de productie en verspreiding van dubbelzinnige politieke humor (bijvoorbeeld in cartoons van Charlie Hebdo en internetmemes) en hoe dit soort humor wordt geïnterpreteerd door verschillende partijen binnen het politiek spectrum.
De onderzoeksprojecten van Florian Lippert en Alberto Godioli maken deel uit van de NIAS-themagroep The Politics of (De)familiarization: The Common and the Strange in Contemporary Europe. De themagroep bestaat verder uit de hoogleraren Maria Boletsi (UvA/ Universiteit Leiden) en Sarah de Lange (UvA).
NIAS FellowshipHet NIAS Individual Fellowship geeft onderzoekers de kans om gedurende vijf of tien maanden aan een onderzoek te werken naar eigen keuze. Met behulp van het Fellowship kunnen de onderzoekers een toelage aanvragen, een reiskostenvergoeding voor het dagelijkse woon-werkverkeer of gesubsidieerde huisvesting in Amsterdam. De NIAS Theme Group verbindt onderzoekers afkomstig uit verschillende achtergronden en expertises. Gedurende vijf maanden werken zij individueel, maar ook gezamenlijk als team aan het onderzoeksproject.
Laatst gewijzigd: | 16 juni 2021 11:34 |
Meer nieuws
-
08 oktober 2024
Passie voor duurzame mode
De Chileense journalist María Pilar Uribe Silva wijdde al haar halve leven aan het verduurzamen van de kledingindustrie. Deze zomer startte ze haar PhD aan de RUG. ‘Ik denk dat het kán, een duurzamere en rechtvaardigere kledingsector. Wat we nodig...
-
08 oktober 2024
De tong volgen
Thomas Tienkamp en Teja Rebernik leggen uit hoe fundamenteel onderzoek naar articulatie kan helpen om spraakstoornissen te verklaren en in de toekomst mogelijk kan bijdragen aan het herstel van mensen met spraakstoornissen.
-
01 oktober 2024
Komt er een vrouwelijke Amerikaanse president?
Historicus Jelte Olthof is geïnteresseerd in het ontstaan, de werking en de invloed van de Amerikaanse Grondwet. Hoe functioneert een grondwet uit 1787 in het hedendaagse Amerika? Een Amerika dat snel verandert en waar in 2024 wellicht voor het...