Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Vidi-beurzen voor Letteren onderzoekers

15 juli 2021

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan Letteren onderzoekers Vânia Correia de Aguiar en Alberto Godioli een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Met deze beurs kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en zelf een onderzoeksgroep opzetten.

Aguiar ontvang de Vidi voor haar onderzoek Taalontwikkeling na hersentumoren bij kinderen.
Bij kinderen met hersentumoren kunnen cognitieve stoornissen optreden als gevolg van de tumor of van noodzakelijke medische interventies na de operatie. De onderzoekers bestuderen de taalvaardigheid van deze kinderen in relatie tot de gevolgde behandeling, die alleen uit chirurgie kan bestaan of een combinatie van chirurgie, chemotherapie en protonenbestraling.

Godioli ontvangt de Vidi voor zijn onderzoek Humor in de rechtbank.
Het is lastig om de juridische grenzen van vrijheid van meningsuiting te definiëren—vooral als het om humor gaat. Vaak benaderen nationale en internationale rechtbanken aanstootgevende humor inconsistent. Dit project beoogt, voortbouwend op inzichten vanuit humorstudies en literatuurtheorie, de behandeling van humor in de regulering van vrije meningsuiting te verbeteren.

NWO-Talentprogramma
Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. In totaal dienden in deze Vidi-ronde 402 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn 78 gehonoreerd.

Laatst gewijzigd:15 juli 2021 10:44