Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Vici beurs voor dr. Lidewijde de Jong

03 mei 2021

In april 2021 heeft de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) aan drie Groningse onderzoekers een Vici-financiering van 1,5 miljoen euro toegekend. De laureaten kunnen met dit bedrag gedurende 5 jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen. De Vici-laureaat van de Faculteit der Letteren is dr. Lidewijde de Jong.

Dr. Lidewijde de Jong

Met de komst van Rome werden de doden op nieuwe manieren geëtaleerd op de begraafplaatsen van het Nabije Oosten. Dit project onderzoekt hoe de trends in grafschriften, portretten en versierde gedenktekens werden ingepast in de lokale grafgebruiken. Daarmee biedt het nieuwe inzichten in cultuurverandering.

Bringing Back the Dead: een onderzoek naar begrafenisgebruiken in het Romeinse Nabije Oosten

In de Romeinse provincies van het Nabije Oosten zijn sommige mensen nooit helemaal heengegaan. Overledenen werden na de dood geëerd door middel van gedenktekens langs de weg. Deze gebruiken werden overgenomen van de Romeinen, nadat de regio onderdeel werd van het Romeinse Rijk. Onderzoek heeft alleen nooit aangetoond hoe deze nieuwe vormen van funeraire portretten, epitafen en versierde gedenktekens werden overgenomen in lokale begrafenisgebruiken, wat leidde tot nieuwe opvattingen over cultuurverandering. Met het onderzoek ‘Bringing Back the Dead’ proberen de onderzoekers deze opvattingen te achterhalen.

>>> Meer informatie over het onderzoek van dr. L. de Jong

Laatst gewijzigd:03 mei 2021 12:57